2024
Książka naukowa recenzowana
- Ocena funkcjonalna w edukacji włączającej – założenia teoretyczne i procedura stosowania Kwestionariusza Szkolnej Oceny Funkcjonalnej
- Функціональне оцінювання в інклюзивній освіті – теоретичні положення та порядок використання Опитувальника функціонального оцінювання школи
[Ocena funkcjonalna w edukacji włączającej – założenia teoretyczne i procedura stosowania Kwestionariusza Szkolnej Oceny Funkcjonalnej] - Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego – założenia, pomiar, zastosowanie
- Функциональная оценка в инклюзивном образовании – теоретические основы и процедура использования Анкеты Школьной Функциональной Оценки.
[Ocena funkcjonalna w edukacji włączającej – założenia teoretyczne i procedura stosowania Kwestionariusza Szkolnej Oceny Funkcjonalnej]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Parents and Teachers in the Process of Functional Assessment on the Example of Assessment of Adaptive Skills of Children and Adolescents with Hearing Impairment
[w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY - Non-pedagogical school personnel as agents in the Functional Assessment of students with disabilities and special educational needs
[w:] International Journal of Early Childhood Special Education - University students’ attitudes towards people with disabilities - Does type, exposure and the need for social approval matter?
[w:] Revista Brasileira de Educação Especial
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Profesor Teresa Kukołowicz – pedagog nieustannie inspirująca
- Enhancing Listening Skills of Hard of Hearing Learners
[Usprawnianie umiejętności słuchania osób słabosłyszących. ] - Katedrze Pedagogiki Specjalnej KUL – w czterdziestolecie istnienia
- Radość z uczenia się języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących
- Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji.
Redakcja naczelna publikacji naukowej
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Model Wsparcia Międzysektorowego – rekomendacje wdrożeniowe – perspektywa projektowania i wdrażania wsparcia dla osób uczących się.
- Tutoring akademicki i personalny dla studentów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Ocena funkcjonalna uczniów z uszkodzeniem słuchu.
- Perspektywa projektowania i wdrażania wsparcia dla dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat.
Członkostwo z wyboru w międzynarodowej organizacji naukowej
2023
Książka naukowa recenzowana
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
Podręcznik akademicki
- Building Capacity for Inclusive Higher Education in Digital Environments
[Budowanie potencjału na rzecz włączającego szkolnictwa wyższego w środowisku cyfrowym] - Building Capacity for Inclusive Higher Education in Digital Environments
[Budowanie potencjału na rzecz włączającego szkolnictwa wyższego w środowisku cyfrowym] - Tutoring dla początkujących. 5 kroków do wdrażania indywidualizacji nauczania
Podręcznik szkolny
Redakcja naczelna publikacji naukowej
Recenzja w przewodzie doktorskim
- Effectiveness of teaching English as a foreign language to the D/deaf in Poland on the basis of the analysis of the lesson discourse, errors in the Matura exam written works and the results of the Matura exam
- Netnographic research on social campaigns on YouTube as an area of empowerment of people with disabilities
- Przetrwałe zaburzenia wymowy a integracja szkolna i osiągnięcia szkolne uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej
Recenzja w przewodzie habilitacyjnym
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- The community approach in mentoring beginning teachers
[Wspólnotowy model mentoringu początkujących nauczycieli] - Tutoring w edukacji wyższej
- Accessible teaching and learning in EFL for deaf and hard of hearing students in inclusive settings
[Dostępne nauczanie i uczenie się języka obcego dla niesłyszących i niedosłyszących uczniów w środowiskach integracyjnych] - Foreign language enjoyment of deaf and hard of hearing learners
[Satysfakcja osób niesłyszących i słabosłyszących z uczenia się języków obcych ] - Job? Adulthood? Not Yet! Procrastination and Self Perceived Employability at the transition between University and Work
[Praca? Dorosłość? - Jeszcze nie! Prokrastynacja i percepcja własnej zatrudnialności w okresie tranzycji z uczelni na rynek pracy] - Multilinguals. On the perspectives of language learning for the hard of hearing in hybrid education
[Wielojęzyczni. Perspektywy nauki języków obcych dla osób słabosłyszących w edukacji hybrydowej] - Adaptation of Self-Perceived Employability Scale and Psychological Predictors of Young Adult's Employability
[Psychologiczne predyktory zatrudnialności młodych dorosłych - adaptacja skali percepcji własnej zatrunialnosci ]
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej w kontekście wdrażania oceny funkcjonalnej w systemie oświaty
- Ocena funkcjonalna – rozpoznawanie potrzeb ucznia i projektowanie wsparcia
- Doświadczenia projektowania i wdrażania wsparcia dla uczniów
- Edukacja i wsparcie dziecka/ucznia oraz rodziny, czyli o synergii działań.
- Czym jest i jak działa ocena funkcjonalna?
- Poznanie ucznia i wsparcie w środowisku szkolnym.
- Szkolna Ocena Funkcjonalna – prezentacja modelu i możliwości wykorzystania w badaniach naukowych
- Tutoring akademicki i personalny w systemie wsparcia studentów z niepełnosprawnościami
- Rozpoznawanie potrzeb uczniów i wsparcie w środowisku szkolnym.
- Potrzeby i oczekiwania rodziców dzieci z niepełnosprawnością w klasie zróżnicowanej.
- Planowane standardy oceny funkcjonalnej uczniów z uszkodzeniem słuchu .
- Wdrożenie diagnozy funkcjonalnej w przedszkolach, szkołach i PPP w kontekście projektowania wsparcia przez ASPE i prowadzenia jego monitoringu i ewaluacji
- Przekonania dotyczące uczenia się języków obcych wśród uczniów i studentów niesłyszących i słabosłyszących
Stypendium w ramach programu Erasmus
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
Usługi eksperckie za granicą
Usługi eksperckie w kraju
- zkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Oceny Funkcjonalnej.Wystąpienie na posiedzeniu plenarnym Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
- Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Oceny Funkcjonalnej
- Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Diagnozy Funkcjonalnej.
- Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Diagnozy Funkcjonalnej
Usługi dydaktyczne w kraju
- Zasoby i potrzeby uczniów w grupie/klasie zróżnicowanej – edukacja wczesnoszkolna.
- Szkolna Ocena Funkcjonalna w pracy nauczyciela z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
- Stosowanie racjonalnych usprawnień i uniwersalnego projektowania w zakresie zwiększania dostępności w edukacji - warsztaty dla kadry niepedagogicznej
- Ocena funkcjonalna w kontekście organizacji konsultacji szkolnych - Warsztaty dla kadry pedagogicznej
- Ocena funkcjonalna
- Stosowanie racjonalnych usprawnień i uniwersalnego projektowania w zakresie zwiększania dostępności w edukacji
2022
Książka naukowa recenzowana
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Predictors of The Subjective Effectiveness of Emergency Remote Teaching During The First Phase of The COVID-19 Pandemic
[Predyktory subiektywnej skuteczności zdalnego nauczania w nagłych wypadkach podczas pierwszej fazy pandemii COVID-19]
[w:] International Electronic Journal of Elementary Education - Wielowymiarowa Skala Postaw Wobec Osób z Niepełnosprawnościami - sprawdzenie właściwości psychometrycznych polskiej wersji
[w:] Studia z Teorii Wychowania - Kreatywność i innowacyjność jako transferowalne zasoby rozwijane na I etapie edukacyjnym. Od programu nauczania do oceny efektywności jego realizacji.
[w:] PROBLEMY OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZE - Attitudes Toward Inclusion Among Polish Primary School Teachers: A Strategic Factor in Implementing Inclusive Education
[w:] Multidisciplinary Journal of School Education - Sex differences in self-perceived employability and self-motivated strategies for learning in Polish first-year students
[Różnice płciowe w postrzeganiu własnej zatrudnialności i strategii samomotywacji do nauki u polskich studentów pierwszego roku]
[w:] PLoS One
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
- Parents role in the mentoring process of new teachers: The case of Poland.
[Rola rodziców w procesie mentoringu nowych nauczycieli: Studium przypadku Polski.] - 16th International Conference of the European Society for the Study of English
[16. Międzynarodowa Konferencja Europejskiego Towarzystwa Badań nad Językiem Angielskim] - Community Mentoring Model - its application for Polish teacher training programmes and teachers' continuous professional development
[Model Mentoringu Społecznościowego - jego zastosowanie w polskich programach kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego nauczycieli] - Inclusion in Polish kindergartens - early diagnosis and assessment, education and challenges.
[Włączanie w polskich przedszkolach - wczesna diagnoza i ocena, edukacja i wyzwania.] - Mentoring needs in and for inclusive education among teachers, special pedagogues and special education students
[bb]
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Projektowanie uniwersalne w kontekście oceny funkcjonalnej.
- Wspieranie dziecka i rodziny w procesie przejścia z edukacji przedszkolnej do szkoły
- Standardy oceny potrzeb dzieci z uszkodzonym słuchem oraz udzielania wsparcia w jednostkach systemu oświaty.
- Rodzice uczniów z dysfunkcją słuchu jako uczestnicy oceny funkcjonalnej w edukacji włączającej.
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
Wykonawca w realizowanym projekcie finansowanym przez MEiN
2021
Książka naukowa recenzowana
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Attitudes of Different Age Groups Toward People With Intellectual Disability During the COVID-19 Pandemic
[Postawy różnych grup wiekowych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną podczas pandemii COVID-19]
[w:] Frontiers in Psychiatry - Multidimensional assessment of student teachers’ self-esteem and attitudes towards inclusive education and people with disabilities
[Wielowymiarowa ocena samooceny i postaw studentów-nauczycieli wobec edukacji włączającej i osób z niepełnosprawnościami]
[w:] Teaching Education - Remote teaching and learning – challenges and opportunities for students with special educational needs
[Zdalne nauczanie i uczenie się - wyzwania i możliwości dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi]
[w:] Revista Portuguesa de Investigação Educacional 1645-4006 - Employability of University Students: Introduction of the Concept and the Psychometric Properties of the Polish Self-Perceived Employability Scale
[ Zatrudnialność studentów uczelni wyższych: Wprowadzenie do koncepcji i właściwości psychometryczne Polskiej Skali Samooceny Zatrudnialności]
[w:] Przegląd Badań Edukacyjnych
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Teaching English as a foreign language to DHH learners – future research and practical perspectives
[Nauczanie języka angielskiego jako języka obcego uczniów niesłyszących i słabosłyszących - przyszłe badania i praktyczne perspektywy] - Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje
- To speak or not to speak? Speech and pronunciation of deaf and hard of hearing students learning English as a foreign language
[Mówić czy nie mówić? Mowa i wymowa niesłyszących i słabosłyszących studentów uczących się języka angielskiego jako języka obcego] - A challenge, a must, an adventure: English as a foreign language for deaf and hard of hearing students
[Wyzwanie, konieczność, przygoda: Angielski jako język obcy dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących] - Projektowanie uniwersalne w inkluzyjnej edukacji uczniów ze spektrum autyzmu. Strategie i rekomendacje
- Introduction
[Wstęp] - Preface
[Przedmowa]
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Włączmy kamerki. Z doświadczeń edukacji zdalnej w szkole i na uczelni
- Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii Covid-19
- English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Learners. Teaching Strategies and Interventions
[Język angielski jako język obcy dla osób niesłyszących i słabosłyszących. Strategie nauczania i interwencje] - Oblicza życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- 5th National Conference Reinventing Ourselves. Tel Aviv University, 11.03.2021. Referat: The Community model of teacher mentoring.
- Community model of teacher mentoring and its implications for inclusive education
[Społecznościowy model mentoringu nauczycieli i jego implikacje dla edukacji włączającej] - Remote teaching and learning – challenges and opportunities for students with special educational needs.
[Zdalne nauczanie i uczenie się - wyzwania i możliwości dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi]
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
- Attitudes towards inclusion of teacher training students in Poland
[Postawy wobec włączania studentów studiów nauczycielskich w Polsce] - Social and emotional competencies of kindergarten children – research report.
[Kompetencje społeczne i emocjonalne dzieci w wieku przedszkolnym - raport z badań.] - The Community model of teacher mentoring.
[Wspólnotowy model mentoringu nauczycieli.] - Szkolenie nauczycieli w zakresie EFL dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących.
- Community Model of Teacher-Mentoring–a supporting network with parents’ participation
[Społecznościowy model mentoringu nauczycieli - sieć wsparcia z udziałem rodziców] - bb
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Działania w ramach projektu Cued Speech Europa
- Włączająca edukacja zdalna – z doświadczeń szkoły i uniwersytetu
- Ocenianie w modelu projektowania uniwersalnego.
- Niesłyszący dziadkowie i babcie – jak trwać w komunikacji?
- Jak zastosować projektowanie uniwersalne w edukacji przyrodniczej?
- Dobre praktyki w zdalnej edukacji studentów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
2020
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Functional diagnosis as a strategy for implementing inclusive education in Poland
[w:] Revista Brasileira de Educacao Especial
Podręcznik szkolny
Redakcja naczelna publikacji naukowej
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
Nagroda wewnętrzna
2019
Książka naukowa recenzowana
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne
- Rodzina w procesie wspierania rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci z chorobami przewlekłymi
- Teaching Deaf and Hard of Hearing Students English as a Foreign Language in Inclusive and Integrated Primary Schools in Poland
[Nauczanie niesłyszących i słabosłyszących uczniów języka angielskiego jako języka obcego w szkołach integracyjnych i integracyjnych w Polsce]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Motywacja do uczenia się języka obcego studentów niesłyszących lub słabosłyszących
[w:] Niepełnosprawność i Rehabilitacja - Older persons with subjectively assessed hearing problems in poland: quality of life and coping strategies
[w:] AMERICAN ANNALS OF THE DEAF - Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej
[w:] Kwartalnik Pedagogiczny - Emotional and social competences in students with mild intellectual disability – research using TROS-KA battery
[Kompetencje emocjonalne i społeczne u uczniów z łagodną niepełnosprawnością intelektualną - badania z wykorzystaniem baterii TROS-KA]
[w:] Przegląd Badań Edukacyjnych - Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
[w:] Roczniki Pedagogiczne - Talent do uczenia sie języka obcego i dysfunkcja słuchu – czy to da się pogodzić?
[w:] Języki Obce w Szkole - Dostosowanie podstawy programowej w zakresie języka obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcja słuchu
[w:] Języki Obce w Szkole - Integral development of students with special educational needs in inclusive education from a personalistic perspective
[Integralny rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji inkluzyjnej z perspektywy personalistycznej]
[w:] PAEDAGOGIA CHRISTIANA - Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów z niepowodzeniami szkolnymi – badania pilotażowe z zastosowaniem modelu TROS-KA
[w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej - Strategies of oral communication of deaf and hard of hearing (D/HH) non-native users
[w:] European Journal of Special Needs Education
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
Wygłoszenie referatu na konferencji
Stypendium finansowane przez uczelnię
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
Nagroda wewnętrzna
2018
Książka naukowa recenzowana
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz trudnościami w uczeniu się
- Trudności w czytaniu i pisaniu i osób niedosłyszących i słabosłyszących – uwarunkowania i symptomatologia
- Trudności w czytaniu i pisaniu i osób niedosłyszących i słabosłyszących – diagnoza i terapia
- Możliwości i doświadczenia nauczania języka angielskiego jako obcego studentki z zespołem Ushera
- Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Zapisywanie symultaniczne – adekwatna forma wspierania edukacji, pracy oraz udziału w życiu społecznym i kulturalnym osób niesłyszących i słabosłyszących.
[w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY - Diagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań
[w:] Ruch pedagogiczny - Dostosowanie lekcji języka angielskiego jako obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu w nauczaniu wczesnoszkolnym
[w:] Szkoła Specjalna - Notatki jako forma wsparcia edukacji studentów i uczniów niesłyszących i słabosłyszących
[w:] Niepełnosprawność - Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania - Chrześcijański kontekst niepełnosprawności i edukacji specjalnej w dzisiejszych czasach
[w:] Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, Journal for Mental Change. - Uczeń z dysfunkcją słuchu – współpraca logopedy z nauczycielem języka angielskiego
[w:] Forum Logopedyczne - Matriculation Exams for Deaf and Hard of Hearing Students: Polish and Israeli Experiences
[Egzaminy maturalne dla uczniów głuchych i niedosłyszących: doświadczenia polskie i izraelskie]
[w:] MultiColors: An International Journal of Educational Research and Theory - Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych.
[w:] Szkoła Specjalna - Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego
[w:] Ruch pedagogiczny
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
Artykuł w czasopiśmie
Redakcja naczelna publikacji naukowej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Projektowanie uniwersalne w edukacji osób niesłyszących i słabosłyszących
- Od trudności do umiejętności: modele wsparcia uczniów zagrożonych niepowodzeniem szkolnym; udział w dyskusji panelowej jako ekspert.
- Dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci z Zespołem Downa.
- Diagnozowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – doniesienie z badań z zastosowaniem baterii TROS-KA.
- Diagnoza kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – prezentacja baterii narzędzi TROS-KA.
- Diagnozowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – doniesienie z badań z zastosowaniem baterii TROS-KA.
- Projektowanie uniwersalne w nauczaniu w inkluzyjnej szkole ogólnodostępnej
- Uniwersalne projektowanie w codziennej praktyce pedagogicznej
- Wymiary budowania wspólnoty w pedagogice Jeana Vaniera
2017
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Dostosowanie lekcji języka angielskiego jako obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu w nauczaniu wczesnoszkolnym.
- English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons – Polish and International Perspective
[ English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons – Polish and International Perspective] - Ani drugi ani obcy – język angielski w edukacji osób niesłyszących i słabosłyszących.
- Ani drugi, ani obcy – język angielski w międzynarodowej komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
Wygłoszenie referatu na konferencji
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
2016
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Głębokie i powierzchniowe strategie uczenia się języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących
[w:] Rozprawy Społeczne - Preventing social exclusion of people with disabilities and their families
[Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych i ich rodzin]
[w:] Rozprawy Społeczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Przekonania studentów słyszących i niesłyszących o uczeniu się języka obcego
- Nauczanie języka angielskiego jako drugiego języka osób głuchych i niedosłyszących
- Vocabulary teaching strategies in EFL classes for deaf and hard of hearing students
- Studium indywidualnego przypadku jako metoda badań naukowych w pedagogice specjalnej
Redakcja naczelna publikacji naukowej
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
Organizacja konferencji krajowej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Edukacja ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej.
- Otwartość na osobę z niepełnosprawnością intelektualną w programie wychowawczym szkoły – inspiracje na podstawie pism i dzieł Jeana Vaniera.
- Strategie nauczania we współczesnej surdoglottodydaktyce.
- Nauczanie języków obcych studentów niedosłyszących i niesłyszących
- Badania uczestniczące i transformujące w pedagogice specjalnej.
- Czy da się żyć bez coacha czyli o sztuce samowychowania.
Wygłoszenie referatu na konferencji
2015
Książka naukowa recenzowana
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Relacje społeczne osób niesłyszących i słabosłyszących w środowisku pracy
[w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO - Uczenie się języków obcych jako element poszerzania udziału w kulturze dorosłych osób niesłyszących i słabosłyszących
[w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej - Kompetencje w zakresie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszących w opinii ich lektorów
[w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej - Inspiracje Jeana Vaniera dla budowania rodziny jako wspólnoty
[w:] Roczniki Teologiczne - Postrzeganie pracy przez osoby niesłyszące i słabosłyszące
[w:] Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu
- Gry dydaktyczne w kształtowaniu kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- O pasji uprawiania surdoglottodydaktyki – nowego pola badawczego w pedagogice
- Teaching English as a Second Language to Deaf and Hard-of-Hearing Students
[Nauczanie języka angielskiego jako drugiego języka osób niesłyszących i słabosłyszących] - Kobiety niesłyszące i słabosłyszące na współczesnym rynku pracy
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ryzyka dysleksji.
Podręcznik szkolny
- Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy III. Część I Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.Część II Karty pracy dla niedowidzących uczniów klasy
- Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy II. Część 1. Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.Część II Karty pracy dla niedowidzących uczniów klasy II.
- Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy I. Część I Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.
Recenzja w przewodzie doktorskim
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Nauczanie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszacych.
- Challenge of learning a foreign language for students with disabilities.
[Wyzwanie uczenia się języka obcego przez studentów z niepełnosprawnością] - Willingness to communicate in English as a foreign language of the deaf and hard of hearing students.
[Motywacja do komunikowania się w jezyku angielskim studentów niesłyszących i słabosłyszących ] - Deaf and Hard of Hearing University Students – Achievements and Challenges.
[Studenci niesłyszący i słabosłyszący - osiągnięcia i wyzwania] - Teaching Communication strategies in EFL for the Deaf and Hard of hearing Classes.
[Nauczanie strategii komunikacyjnych ucznió niesłyszących i słabosłyszących ] - Forms of support for people with disabilities and their families preventing social exclusion.
[Formy wsparcia dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin zapobiegające wykluczeniu społecznemu] - Learning and teaching strategies in English as a foreign language classes for the deaf and hard-of-hearing students.
- Gry dydaktyczne w kształtowaniu kompetencji matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Specyfika relacji studentów słyszących i niesłyszących. Badania pilotażowe w University of Central Lancashire (UK) i KUL.
- Deaf and hard of hearing university students – framework and strategies of foreign language teaching and learning.
[Niesłyszący i słabosłyszacy studenci - formy i strategie nauczania języków obcych ] - Mistrzostwo trwania we wspólnocie – Jean Vanier i jego dzieło
- Teaching English as a foreign language to the deaf and hard of hearing adult learners of different educational backgrounds.
[Nauczanie języka angielskiego jako obcego dorosłych uczniów z różnych środowisk edukacyjnych ] - The role of speech and sign language in teaching English as a foreign language to deaf and hard of hearing students.
[Rolan mowy i języka migowego w nauczaniu języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących] - Perceived and expected support and study satisfaction of university students with disabilities.
[Postrzegane i oczekiwane wsparcie społeczne a satysfakcja ze studiów studentów z niepełnosprawnościami ] - Learning and teaching strategies in English as a foreign language classes for the deaf and hard-of-hearing students.
[Strategie uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego niesłyszacych i słabosłyszących studentów ] - Perceived and expected support and study satisfaction of university students with disabilities.
[Postrzegane i oczekiwane wsparcie a satysfakcja ze studiów studentów z niepełnosprawnościami]
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Kobieta z niepełnosprawnością na współczesnym rynku pracy.
- Nowe formy i metody wsparcia edukacji osób z wadą słuchu w Wielkiej Brytanii.
- Skuteczne kształcenie osób niesłyszących i słabosłyszących na uniwersytecie
- Kobieta z niepełnosprawnością na współczesnym rynku pracy.
- O tym się nie mówi – że osoby słabosłyszące mówią w językach obcych.
- Aktualność nauczania Jana Pawła II o osobach chorych i niepełnosprawnych.
- Wychowanie do pracy w kontekście wady słuchu.
- Surdoglottodydaktyka – nowe trans dyscyplinarne pole badań i działalności praktycznej.
- Znaczenie badań uczestniczących (participatory research) w badaniach narracyjnych w pedagogice specjalnej
- Wczesna diagnoza – trudności i potencjalne rozwiązania.
- Aktualność nauczania Jana Pawła II o osobach chorych i niepełnosprawnych.
- Pedagogika lecznicza w ujęciu Profesor Teresy Kukołowicz.
- Możliwości i doświadczenia nauczania języka angielskiego jako obcego osób z równoczesnych uszkodzeniem wzroku i słuchu.
- Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną – specyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania
- Jak uczyć języka, kiedy problemem jest język?
- Nauczanie języków obcych studentów niesłyszących.
- Zrównoważony rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Aktywizacja starszych osób z niepełnosprawnością.
- Zrównoważony rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Aktywizacja starszych osób z niepełnosprawnością.
- O tym się nie mówi – że osoby słabosłyszące mówią w językach obcych.
Staż finansowany ze środków UE
2014
Książka naukowa recenzowana
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Poznawcze możliwości uczniów z wadą słuchu a ich integracja w klasach ogólnodostępnych
[w:] Roczniki Pedagogiczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Teaching English as a foreign language to a student with hearing loss combined with slight autistic disorders.
[Nauczanie języka angielskiego jako obcego ucznia z zaburzeniami słuchu oraz niewielkimi zaburzenaimi autystycznymi ] - Teraźniejszość i perspektywy współczesnej surdoglottodydaktyki
- Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną - specyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania
- Deaf and hard of hearing graduates on the contemporary work market
[Niesłyszący i słabosłyszący absolwenci na współczesnym rynku pracy] - Specyfika prowadzenia badań naukowych wśród osób niesłyszących i słabosłyszących
Redakcja naczelna publikacji naukowej
2013
Książka naukowa recenzowana
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Kompetencje młodzieży gimnazjalnej z uszkodzeniami słuchu w zakresie pisania w języku angielskim
- Written English of Polish deaf and hard of hearing grammar school students
[Piisanie w języku angielskim przez niesłyszących i słabosłyszacych uczniów szkół średnich ] - Using technology to teach English as a foreign language to the deaf and hard of hearing
[Wykorzystanie technologii w nauczaniu języka angielskiego jako obcego uczniów niesłyszących i słabosłyszacych ] - Mistrzostwo trwania we wspólnocie. Jean Vanier i jego dzieło
- Udział w kulturze studentów niesłyszących i słabosyszących- rzeczywistość i obszary wsparcia
- Współczesne rozwiązania w zakresie wspierania zatrudnienia osób z uszkodzeniami słuchu
- Teaching and learning in mutual relationships between disabled and non-disabled persons
[Uczenie sie i nauczanie we wzajemnej relacji między osobami sprawnymi i niepełnosprawnymi ] - Poziom motywacji niesłyszących studentów do uczenia się języków obcych
- Deaf and hard of hearing primary school pupils' motivation to learn English as a foreign language
[Motywacja niesłyszących i słabosłyszących uczniów szkół podstawowych do uczenia się j. angielskiego ]
Kurs e-learningowy
Redakcja naczelna publikacji naukowej
2012
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Strategie nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów z uszkodzeniami słuchu w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
[w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO - Written Output of the Deaf and Hard of Hearing Primary School Students Learning English as a Second Language
[Osiągniecia w pisaniu niesłyszacych i słabosłyszących uczniów szkół podstawowych uczacych się języka angielskeigo jako obcego]
[w:] Roczniki Pedagogiczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Umiejętności polskich studentów z uszkodzeniami słuchu w zakresie posługiwania się mówioną formą języka angielskiego
- Trudności osób niesłyszących w zakresie opanowania systemu leksykalnego i składniowego języka angielskiego jako obcego i strategie pokonywania tych trudności
- Dorosłe osoby z trudnościami w czytaniu i pisaniu a idea kształcenia ustawicznego
- Cued Speech – a Tool to Enhance Development, Education and Full Family Life
[Fonogesty - narzedzie wspierania rozwoju, edukacji i pełni życia rodzinnego ] - Relacje rówieśnicze uczniów z niespecyficznymi trudnościami w nauce.
- Kompetencje wzrokowe osób niesłyszących i możliwości ich wykorzystania w zakresie nauczania języków obcych
- Doradztwo zawodowe dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnej szkole ogólnodostępnej
- Wspieranie ucznia z chorobą przewlekłą w środowisku szkolnym
- Supporting Deaf and Hard of Hearing Learners in Foreign Language Classes in an Inclusive Settings.
[Wspieranie niesłyszących i słabosłyszących uczniów na lekcjach języka obcego w klasach ogólnodostępnych] - Deaf university students as foreign language learners in mainstream settings
[Niesłyszący studenci na zajęciach z języka obcego w środowisku inkluzyjnym]
Tłumaczenie ustne podczas spotkań naukowych
Członkostwo w radzie naukowej czasopisma naukowego
Redakcja naczelna publikacji naukowej
Organizacja konferencji międzynarodowej
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Language Education of Polish Deaf and Hard of Hearing Students at Primary, Secondary and Tertiary Levels of Education
[Jezyk obcy w edukacji ucznió nieśłuszacych w Polsce na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum, i szkoły średniaj] - Segregacja-integracja – inkluzja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – czy idziemy w dobrym kierunku?
- Written output of the deaf and hard of hearing EFL learners.
[Umiejętność pisania niesłyszących i sąłbosłyszących uczestników Lektoratu języka angielskiegoo] - Wspieranie niesłyszacych i słabosłyszacych uczestników lektoratu języka angielskeigo jako obcego w uczeniu się gramatyki i słownictwaFacilitating teaching grammar and vocabulary to the deaf and hard of hearing students.
- Deaf university students as foreign language learners in mainstream settings.
[Studenci niesłyszący jako uczestnicy lektoratu języka obcego w kontekśie inkluzji ]
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
Organizacja konferencji krajowej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
Wygłoszenie referatu na konferencji
Prezentacja na konferencji
Udział w festiwalu nauki
2011
Książka naukowa recenzowana
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Młodzi wobec osób z niepełnosprawnością
- Benefits and mechanisms of social support within a family context
[Skutki i mechanizmy wsparcia społecznego w kontekście rodziny] - Wspieranie osób z uszkodzeniami słuchu w edukacji uniwersyteckiej w Polsce i na świecie
- Podstawowe trudności osób niesłyszących w opanowaniu pisowni języka obcego i ich kompensowanie
- Students with severe hearing impairments as competent learners of English as a foreign language
[Studenci z głębokimi uszkodzeniami słuchu jako kompetentni uczestnicy zajęć językowych] - Autumn Seminars 2008 – A step forward in educationg social workers for building civil society and fighting social exclusion
[Jesienne Seminaria 2008 - krok w kierunku kształcenia pracowników socjalnych do budowania społeczeństwa obywatelskiego i zwalczania wykluczenia społecznego] - Style uczenie preferowane przez niesłyszących uczestników lektoratu języka obcego
- Współpraca Instytutu Pedagogiki KUL z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi
Artykuł w czasopiśmie
- Współpraca WNS z Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen w Kolonii
[w:] Przegląd Akademicki
Tłumaczenie ustne podczas spotkań naukowych
Redakcja naczelna publikacji naukowej
Organizacja konferencji międzynarodowej
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Linguistic competence of the persons with severe hearing impairment in English as a foreign language
[Kompetencje językowe osób z powaznymi uszkodzenaimi słuchuw jezyku angielskim jako obcym] - Opinie nauczycieli języka obcego dotyczące uczenia się języków obcych przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu.
- Teaching English as a foreign language to the deaf as overcoming the language barriers
[Nauczanie języka obcego uczniów niesłyszących jako przekraczanie barier w rozwoju językowym. ] - Kształtowanie motywacji uczniów z uszkodzeniami słuchu do uczenia się języków obcych – szansa na zmniejszanie się dystansu społecznego.
- Niesłyszacy wielojezyczni. Nauczanie jezyka angielskiego jako obcego osób niesłyszących w Europie
- Program wspomagający uczniów z niepełnosprawnością umysłową w dojrzewaniu do znalezienia i utrzymania zatrudnienia, czyli czego szkoła może więcej nauczyć?