Aural/Oral Sonnets of Ted Berrigan

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2019
Tom: 67
Numer czasopisma: 11
Strony od-do: 121-129
Streszczenie: Artykuł poświęcony jest problematyce interakcji między wizualnymi i dźwiękowymi domi-nantami kompozycyjnymi w kanonicznym cyklu sonetów napisanych przez Teda Berrigana, ame-rykańskiego poetę drugiej generacji tzw. poetów nowojorskich. Studium to dotyczy sonetu, a więc formy poetyckiej, która z natury jest „formą zamkniętą”, tzn. taką, w której kształt i budo-wa utworu dominuje nad elementami dźwiękowej aranżacji językowej. Wkład Berrigana w ga-tunkowy rozwój sonetu polega na twórczym połączeniu obu tych dominant poprzez swoiste rozbicie blokowej budowy sonetu z układu składającego się z 3/4/6/8 wersowych zwrotek na pojedyncze jednolinijkowe „zwrotki”. W procesie dalszej obróbki kompozycyjnej te krótkie wersy podlegają dynamicznemu procesowi dowolnych permutacji na wzór współczesnych poecie teorii muzycznych (aleatoryzm) czy plastycznych (kolaż). Ponadto Berrigan uzupełnia ten dyna-miczny układ wizualnej organizacji tekstu o elementy dźwiękowe zaczerpnięte z potocznego języka amerykańskiej ulicy czy prywatnej konwersacji zasłyszanych w ciągu dnia. Zarówno wypowiedzi teoretyczne Berrigana na temat budowy jego sonetów, jak i same wiersze w cyklu The Sonnets potwierdzają fundamentalne znaczenie dominanty dźwiękowej w strukturze kompo-zycyjnej jego wierszy.
Słowa kluczowe: Ted Berrigan, sonet, poetyka, dźwięk w poezji, obraz w poezji, literatura amerykańska, język w literaturze
DOI: 10.18290/rh.2019.67.11-10



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Sławomir Wącior",
title = "Aural/Oral Sonnets of Ted Berrigan",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2019",
number = "11",
pages = "121-129"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wącior, S. (2019). Aural/Oral Sonnets of Ted Berrigan. Roczniki Humanistyczne, 11, 121-129.