Renata Kołodziejczyk

Umiejętności komunikacyjne osoby z uszkodzeniem słuchu a jej perspektywy życiowe
[Communication Skills of a Person with Hearing Impairment and His / Her Outlook on Life]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Biografistyka Pedagogiczna (ISSN: 2543-6112)
Rok wydania: 2021
Tom: 6
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 501-527
Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest opisanie, na podstawie studium przypadku osoby z uszkodzeniem słuchu, czynników, które w historii jej życia decydują o rozwijaniu się szeroko rozumianych umiejętności komunikacyjnych oraz jaką rolę odgrywają one w kształtowaniu perspektyw życiowych w obszarze edukacji, życia zawodowego i rodzinnego. Aby zrealizować założone cele, w pierwszej części artykułu zaprezentowano opis rozwoju, wychowania i edukacji badanej osoby od urodzenia aż do okresu ukończenia studiów wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu rozwoju mowy i komunikacji. Następnie dokonano charakterystyki wyników badań, przeprowadzonych w czasie studiów wyższych z wykorzystaniem pięciu narzędzi badawczych, służących do oceny i samooceny umiejętności komunikacyjnych, poczucia satysfakcji z komunikacji oraz poczucia identyfikacji ze środowiskiem słyszących lub niesłyszących. Analiza tych danych pozwoliła sformułować wnioski dotyczące roli doświadczeń życiowych i umiejętności komunikacyjnych wbudowaniu własnej tożsamości oraz kreowaniu własnych perspektyw życiowych.
Słowa kluczowe: osoba z uszkodzeniem słuchu, umiejętności komunikacyjne, satysfakcja z komunikacji, poczucie identyfikacji, perspektywy życiowe
DOI: 10.36578/BP.2021.06.18



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Renata Kołodziejczyk",
title = "Umiejętności komunikacyjne osoby z uszkodzeniem słuchu a jej perspektywy życiowe",
journal = "Biografistyka Pedagogiczna",
year = "2021",
number = "1",
pages = "501-527"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kołodziejczyk, R. (2021). Umiejętności komunikacyjne osoby z uszkodzeniem słuchu a jej perspektywy życiowe. Biografistyka Pedagogiczna, 1, 501-527.