Temperamentalne uwarunkowania osiągania celów sportowych
[Temperament and achiving sporting goals]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Współautorzy: Blanka Magier
Rok wydania: 2015
Tom: 7 (43)
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 59-73
Streszczenie: Niniejsza praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Praca ta została poświęcona tematyce z zakresu psychologii sportu. Celem pracy było określenie wpływu cech temperamentu na osiąganie celów sportowych. W pierwszej części przedstawione zostały informacje na temat badanych zjawisk, przykłady teorii oraz wybrane zadania psychologii w sporcie. Temperament ukazany został w kontekście Regulacyjnej Teorii Temperamentu – J. Strelaua. Badania nad celami zastosowano w odniesieniu do podziału zaproponowanego przez Z. Zaleskiego. Na podstawie przedstawionych teorii temperamentu i celów zostały przeprowadzone badania własne. Wykorzystanymi narzędziami w badaniu był Kwestionariusz Formalna Charakterystyka Zachowań – Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT) oraz Kwestionariusz Osiągania Celów (KCEL). Druga część zawiera przedstawienie danych i analizę wyników z przeprowadzonych badań. W wyniku analiz zostały określone związki pomiędzy cechami temperamentu u sportowców a ich zorientowaniem na cel. Poddane analizie wyniki wykazały różnice w temperamencie osób trenujących i osób nie zajmujących się sportem oraz ich związki z osiąganiem celów. Rezultaty przeprowadzonych badań przedstawione zostały w niniejszej pracy.
Słowa kluczowe: temperament, temperament w sporcie, cele sportowe, cele, psychologia sportu, Regulacyjna Teoria Temperamentu
DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2015.7(43).4-5



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier and Blanka Magier",
title = "Temperamentalne uwarunkowania osiągania celów sportowych",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2015",
number = "4",
pages = "59-73"
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. and Blanka Magier(2015). Temperamentalne uwarunkowania osiągania celów sportowych. Roczniki Pedagogiczne, 4, 59-73.