Autorytety religijne w pedagogice. Uwagi metateoretyczne
[Religious authorities in pedagogy. Metatheoretical remarks]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PAEDAGOGIA CHRISTIANA (ISSN: 1505-6872)
Rok wydania: 2015
Numer czasopisma: 1/35
Strony od-do: 161-179
Streszczenie: Przedmiotem artykułu są funkcje przypisywane w pedagogice kategoriom, twierdzeniom i koncepcjom autorstwa osób uznawanych za autorytety religijne. Niejednokrotnie w tej dyscyplinie wiedzy wykorzystywane są pojęcia i tezy formułowane przez osoby nie będące naukowcami (np. przez osoby reprezentujące określoną religię, bądź wyznanie) w celu wprowadzenia, argumentowania lub oceny określonych postulatów. Powszechność użycia argumentu „z autorytetu” budzi pytania dotyczące potrzeby, zasadności oraz zakresu tego typu zabiegu. Artykuł ma charakter metaprzedmiotowy oraz analityczny. Nie stawia sobie za cel skonstruowanie i postulowanie modelu analizowanej relacji. Chodzi o sformułowanie elementarnych uwag opisujących teoretyczne funkcje jakie przypisuje się wypowiedziom określonych osób uznanych za autorytety religijne. Dodatkowo formułowane są uwagi o charakterze oceniającym, służące uwypukleniu problemu zasadności użycia argumentów „z autorytetu” w pedagogice.
Słowa kluczowe: pedagogika, autorytet, autorytety religijne, autonomia nauki, autorytet epistemiczny, autorytet deontyczny, argumenty „z autorytetu”, demarkacjonizm, antydemarkacjonizm
Dostęp WWW: http://apcz.pl/czasopisma/index.php/PCh/article/download/PCh.2015.009/7807
DOI: http://dx.doi.org/10.12775/P.Ch.2015.009



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "Autorytety religijne w pedagogice. Uwagi metateoretyczne",
journal = "PAEDAGOGIA CHRISTIANA",
year = "2015",
number = "1/35",
pages = "161-179"
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2015). Autorytety religijne w pedagogice. Uwagi metateoretyczne. PAEDAGOGIA CHRISTIANA, 1/35, 161-179.