O pedagogicznym rozumieniu „dobra dziecka”
[Pedagogical definition of “best interests of the child”]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Stalowa Wola
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Dziecko w przestrzeni życia społecznego
Redaktorzy: Jadwiga Daszykowska, Andrzej Łuczyński
Strony od-do: 27-50
Streszczenie: Przedmiotem artykułu jest kategoria „dobra dziecka”. Artykuł sanowi próbę opisu pojęć jakie przypisywane są termu terminowi w pedagogice. We wstępie autor formułuje podstawowe rozróżnienia dotyczące języka pedagogiki: odróżnia termin od jego znaczenia (pojęcia). Wskazuje na istotność tychże dystynkcji, zarówno dla funkcjonowanie pedagogiki jako nauki (w aspekcie języka), jak dla analiz dotyczących dobra dziecka. W części pierwszej analizie poddany został termin „dobro dziecka” jako nazwy założonej. Scharakteryzowane zostały: kategoria dobra i kategoria dziecko. Opisane też został historyczno-kulturowy kontekst rozwoju zainteresowania dzieckiem jako autonomicznym podmiotem. Część druga zawiera opis podstawowych pojęć i koncepcji dobra dziecka. Autor omawia rozumienie dobra dziecka w aspektach: społeczno-kulturowym, moralnym, transcendentalnym. Wskazuje też na główne sposoby strukturalizacji dóbr przynależnych dziecku. W części trzeciej autor poddaje analizie funkcje, jakie pełnie badana kategoria w strukturze wiedzy pedagogicznej. Wskazuje na opisowe, wyjaśniające i wartościujące użycie kategorii „dobro dziecka”.
Słowa kluczowe: dobro dziecka, pedagogika



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "O pedagogicznym rozumieniu „dobra dziecka”",
journal = "",
year = "2013",
pages = "27-50"
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2013). O pedagogicznym rozumieniu „dobra dziecka”. , 27-50.