Teoria pedagogiczna w procesie kształcenia nauczycieli
[The theory of pedagogy in the process of teachers’ education]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Szkolnictwo i kształcenie zawodowe – wybrane aspekty
Redaktorzy: Dorota Bis, Jan Ryś
Strony od-do: 121-141
Streszczenie: Celem artykułu jest sformułowanie uwag dotyczących relacji między teorią a praktyką, w szczególności w aspekcie funkcji jakie pełni teoria pedagogiczna w procesie kształceni nauczycieli. Podejmując realizację niniejszego celu wychodzą z dwóch podstawowych założeń: po pierwsze, z przekonania o istotności teorii dla sprawnej realizacji praktyki edukacyjnej; po drugie z przekonania o deprecjonowaniu znaczenia relacji między teorią a praktyką, zarówno ze strony praktyków jak ze strony teoretyków. Wskazany zamiar realizuję z pozycji pedagoga ogólnego, a więc w sposób metaprzedmiotowy oraz sprawozdawczy. Oznacza to, że moim zamierzeniem jest analiza wybranych problemów i prób ich rozwiązania, funkcjonujących w ramach pedagogiki, odnośnie interesującego mnie przedmiotu. W zakres struktury tekstu wchodzą następujące elementy: (I) wprowadzenie historyczne, którego celem jest ukazanie zmian w pojmowaniu istoty relacji teoria – praktyka na przestrzeni dziejów, w kontekście pojmowania istoty i celów nauki; (II) uwagi systematyczne (treściowe) dotyczące istotnych elementów nauki (celu, przedmiotu, struktury, metod badawczych, języka, stanowisk teoretycznych oraz kontekstu społeczno-kulturowego), które to elementy mają istotne znaczenie dla określenia zasad praktyki kształcenia nauczycieli. Chodzi o sformułowanie uwag odnośnie elementów teorii pedagogicznej pozostających w związku z praktyką; (III) uwagi systematyczne dotyczące funkcji teorii w procesie kształcenia nauczycieli, szczególnie w aspekcie kompetencji i cech osobowościowych nauczycieli.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "Teoria pedagogiczna w procesie kształcenia nauczycieli",
journal = "",
year = "2010",
pages = "121-141"
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2010). Teoria pedagogiczna w procesie kształcenia nauczycieli. , 121-141.