Pedagogika ogólna w strukturze nauk pedagogicznych
[General pedagogy in pedagogical science structure ]
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowanyMiejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: U podstaw tożsamości pedagogiki. Wielowymiarowość pedagogiki – biografistyka – historia
Redaktorzy: Ryszard Skrzyniarz, Ewa Smołka, Stanisława Konefał
Strony od-do: 31-49
Streszczenie: Przedmiotem artykułu jest pedagogika ogólna a zwłaszcza specyfika tej subdyscypliny pedagogicznej w strukturze nauk pedagogicznych. Prowadzone analizy opierają się na dorobku polskich pedagogów. Artykuł składa się z trzech rozdziałów, w których analizuję: w pierwszym rozdziale - zakres terminu pedagogika ogólna, w drugim - genezę i historyczny rozwój pedagogiki ogólnej oraz w trzecim – treści teorii pedagogiki ogólnej: jej przedmiot, metody badawcze, funkcje. W aspekcie merytorycznym formułuje następujące uwagi: 1) do specyfiki pedagogiki ogólnej należy jej teoretyczny i filozoficzny charakter; 2) przedmiot badań pedagogiki ogólnej ujmowany jest dwojako przedmiotowo – jako badanie istoty wychowania, bądź metaprzedmiotowo – jako badanie pedagogiki jako nauki; 3) konsekwencją ujęcia przedmiotowego jest dyskusja dotycząca różnicy między pedagogiką ogólna a teorią wychowania; 4) specyfika i autonomia pedagogiki ogólnej ujawnia się dopiero przy podejściu metaprzedmiotowym; 5) badania pedagogiki ogólnej mają charakter interdyscyplinarny; 6) do podstawowych funkcji poznawczych pedagogiki ogólnej należy opis i wyjaśnianie oraz wartościowanie i postulowanie poprawności uprawiania pedagogiki; 7) do podstawowych funkcji dydaktycznych pedagogiki ogólnej należy funkcja propedeutyczna oraz krytyczna.
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "Pedagogika ogólna w strukturze nauk pedagogicznych",
journal = "",
year = "2012",
pages = "31-49"
}
Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2012). Pedagogika ogólna w strukturze nauk pedagogicznych. , 31-49.