La pédagogie à l'Université Catholique de Lublin par rapport au progrès de la pédagogie en Pologne. Esquisse historique et théorique
[The pedagogics in the Catholic University in Lublin in the face of the development of the pedagogics in Poland. The outline historic and theoretical]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2012
Tom: 4 (40)
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 57-80
Streszczenie: Przedmiotem artykułu jest rozwój historyczny i specyfika teoretyczna pedagogiki uprawianej w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Autor opisuje proces historycznego formowania się i rozwoju Instytutu Pedagogiki KUL na tle zmian społecznych, jaki dokonał się w okresie od odzyskania przez Polskę niepodległości do chwili obecnej. Autor syntetyczne charakteryzuje: tradycje polskiej pedagogiki okresu rozbiorów, specyfikę pedagogiki okresu II RP oraz dorobek pedagogiki polskiej po II Wojnie światowej. W sposób analityczny proces rozwoju pedagogiki w KUL ukazany została w perspektywie formowania się pedagogiki jako nauki, zarówno w aspekcie administracyjnym jak i teoretycznym. W aspekcie administracyjnym opisany został dorobek badawczy i dydaktyczny Instytutu Pedagogiki. W aspekcie teoretycznym zamieszczone zostało zestawienie głównych orientacji (teoretycznych modeli) badawczych współczesnej pedagogiki w Polsce. Na tym tle podjęta została analiza głównych kategorii koncepcji pedagogiki personalistycznej – charakterystycznej dla ośrodka KUL.
Słowa kluczowe: Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, pedagogika personalistyczna, orientacje badawcze w polskiej pedagogice, uniwersyteckie ośrodki badań pedagogicznych w Polsce, Z. Kukulski, S. Kunowski
Dostęp WWW: https://tnkul.pl/enrped2012volume4no2-3



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "La pédagogie à l'Université Catholique de Lublin par rapport au progrès de la pédagogie en Pologne. Esquisse historique et théorique",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2012",
number = "2",
pages = "57-80"
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2012). La pédagogie à l'Université Catholique de Lublin par rapport au progrès de la pédagogie en Pologne. Esquisse historique et théorique. Roczniki Pedagogiczne, 2, 57-80.