Computational education in the perspective of Personalistic Philosophy of Education: problems and interpretations

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Analele Universităţii din Craiova seria Filosofie Rok wydania: 2025
Tom: 55
Strony od-do: 174-189
Streszczenie: Tematem artykułu jest szeroko pojęte myślenie obliczeniowe, interpretowane w kontekście jego wykorzystania (korzyści i ograniczeń) w procesie edukacyjnym. Prezentowany tekst analizuje nie tylko zjawisko myślenia obliczeniowego, ale także opartą na nim edukację – „edukację obliczeniową”. Przedstawione analizy nie mają charakteru holistycznego i wyczerpującego, lecz raczej aspektowy, teoretyczny i wprowadzający. Odwołując się do perspektywy teoretycznej personalistycznej pedagogiki filozoficznej, autor przedstawia analizy wskazujące zarówno na efekty poznawcze tego rodzaju edukacji, jak i (przede wszystkim) jej efekty edukacyjne (formacyjne). Biorąc za punkt wyjścia klasyczny humanistyczny model greckiej paidei, rozwinięty w łacińskim modelu humanitas, autor opracowania podejmuje próbę wskazania, w jakim stopniu edukacja obliczeniowa może służyć integralnemu rozwojowi człowieka.
Słowa kluczowe: Edukacja obliczeniowa, personalizm, paidea,
DOI: https://doi.org/10.52846/afucv.v1i55.96



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "Computational education in the perspective of Personalistic Philosophy of Education: problems and interpretations",
journal = "Analele Universităţii din Craiova seria Filosofie",
year = "2025",
pages = "174-189"
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2025). Computational education in the perspective of Personalistic Philosophy of Education: problems and interpretations. Analele Universităţii din Craiova seria Filosofie, 174-189.