Ideał jako kategoria pedagogiczna
[The ideal as a pedagogical category]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Journal of Modern Sciences Rok wydania: 2024
Tom: 6
Numer czasopisma: 60
Strony od-do: 486-500
Streszczenie: Ideały określają treść i kierunek ludzkiego życia. Nadają mu sens i celowości. Przyjmuje się, że ideał to coś doskonałego, stałego, cennego, pewnego i nienaruszalnego. Określenie „ideał” odwołuje się do platońskiej kategorii idei, która wskazuje, że chodzi o stan idealny, który jest jednocześnie trudny do osiągnięcia. Mimo przeświadczenia o uniwersalności, ideały mogą jednak zmieniać się zależnie od epoki, typu kultury, poziomu rozwoju cywilizacyjnego. Współczesna kultura narzuca specyficzne dla siebie ideały. W wyborze ideałów konieczna jest refleksja krytyczna oraz wsparcie udzielane zwłaszcza młodzieży. Artykuł przygotowany został na podstawie znaczeniowej analizy treści źródłowych. Opiera się na zasadach metodologicznych określonych w ramach filozofii analitycznej oraz hermeneutyki tekstów naukowych Jego poznawczą wartość odczytać można z perspektywy pedagogiki ogólnej oraz teorii wychowania. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na następujące pytania: Jak rozumiana jest nazwa „ideał”?, Jaka jest geneza tej kategorii?, Do jakich konsekwencje rozwojowe może generować przyjęcie kierowanie się w życiu kategorią ideału?.
Słowa kluczowe: ideał, cele wychowania, idealizm, realizm, edukacja, młodzież
Dostęp WWW: https://www.jomswsge.com/Ideal-jako-kategoria-pedagogiczna,196900,0,1.html
DOI: https://doi.org/10.13166/jms/196900
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "Ideał jako kategoria pedagogiczna",
journal = "Journal of Modern Sciences",
year = "2024",
number = "60",
pages = "486-500"
}
Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2024). Ideał jako kategoria pedagogiczna. Journal of Modern Sciences, 60, 486-500.