Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej
[The Metatheory of Christian Pedagogy]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Streszczenie: Zmiana paradygmatu uprawiania pedagogiki, jaka dokonała się na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku umożliwiła rozwój różnorodnych koncepcji pedagogicznych i wychowawczych. Uprawiać zaczęto nie tylko nowe kierunki edukacyjne, związane z pedagogiką nowego wychowania lub postmodernizmem. Renesansu doczekały się także klasyczne systemy pedagogiczne, spychane na margines w okresie komunistycznym. Wśród nich znalazła się pedagogika chrześcijańska. Dynamicznemu rozwojowi pedagogiki chrześcijańskiej towarzyszył proces krytycznego odnoszenia się do jej dorobku. Mimo, że jej dokonania w aspekcie praktyki edukacyjnej najczęściej nie były kwestionowane, dyskusje budził jej status teoretyczny i metodologiczny. Krytycznie, w kontekście opisu jej naukowego charakteru, oceniano zwłaszcza światopoglądowe zaangażowanie tej subdyscypliny pedagogicznej. Jednak, określając swą doktrynalną podstawę pedagodzy chrześcijańscy odwoływali się nie tylko do Objawienia judeochrześcijańskiego. Teoretyczną bazą fundująca ten system wychowawczy stała się filozofia klasyczna (tomistyczna), głównie na terenie katolicyzmu. Równie istotnymi, zwłaszcza dla pedagogiki protestanckiej, stały się nurty filozofii egzystencjalnej (hermeneutyka, filozofia dialogu), a także procesualizm. O ile pedagogika chrześcijańska doczekała się zaawansowanego dyskursu teoretycznego, analizy poświęcone jej specyfice metodologicznej ciągle mają charakter elementarny, wprowadzający. Przedmiotem badań prezentowanych w niniejszej książce jest pedagogika chrześcijańska. Zawarte w niej analizy odnoszą się do aspektu metodologicznego (określonego w tytule, jako „metateoretyczny”) tej subdyscypliny pedagogicznej. Stanowią one próbę odpowiedzi na następujące pytania: Czym są badania metateoretyczne i jaką funkcję pełnią w pedagogice?; Jaka jest teoretyczna (naukowa) i światopoglądowa geneza pedagogiki chrześcijańskiej i jak przebiegał jej rozwój?; Jak definiowana jest pedagogika chrześcijańska oraz jakie miejsce w strukturze pedagogiki zajmuje pedagogika chrześcijańska?; Co specyfikuje język tej subdyscypliny/nurtu w ramach pedagogiki?; Czym charakteryzują się sposoby uzasadniania twierdzeń stosowane w pedagogice chrześcijańskiej oraz jej budowa?. Badania realizują cel analityczny i sprawozdawczy. Ich zadaniem nie jest wygenerowanie koncepcji (modelu) pedagogiki chrześcijańskiej, lecz sformułowanie elementarnych uwag dotyczących jej metodologicznej specyfiki. Podstawowy materiał badawczy stanowi polskojęzyczna literatura pedagogiczna. Analizowane problemy dotyczą zatem w pierwszej kolejności sytuacji pedagogiki chrześcijańskiej w Polsce, choć posiadają one niewątpliwie znaczenie szersze, ogólne.
Słowa kluczowe: pedagogika chrześcijańska, metodologia, metateoria



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Piotr Magier",
title = "Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej",
year = "2019",
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2019). Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej. Lublin: