Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?
[What Is the Use of the Dialogue for Christian Pedagogues?]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PAEDAGOGIA CHRISTIANA (ISSN: 1505-6872)
Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 2/40
Strony od-do: 51-68
Streszczenie: Dialog jest jednym z „fetyszy” współczesnej kultury Zachodu. Stanowi „termin – wytrych” używany w różnych kontekstach dla uzasadnienia różnorodnych poglądów, zwłaszcza w celu przekonania o szlachetności (słuszności) pewnego stanowiska. Popularność „dialogu” (zarówno jako zjawiska, jak i terminu) powoduje jednak, że trudno wskazać ostre znaczenie (pojęcie) przypisywane tej nazwie. Jest to termin wyraźnie wieloznaczny, a przez to niekryterialny. Oczywistość potrzeby prowadzenia dialogu, jak i rozumienie jego istoty wydaje się w tym kontekście pozorne, natomiast zaistnienie dialog wyraźnie wymaga spełnienia szeregu wymogów, które powszechnie nie są uwzględniane. Podobnie jak na terenie szeroko pojętej kultury, również pedagogika chrześcijańska odwołuje się do kategorii dialogu. Dialog i jego synonimy są, w ramach tej koncepcji pedagogicznej szeroko wykorzystywane. Problemem jednak jest czemu służy (jakie pełni funkcje) dialog zarówno na poziomie na poziomie teorii, jak i praktyki pedagogiki chrześcijańskiej: czy wykorzystanie kategorii dialogu traktować można(jedynie) jako przykład „uwspółcześnienia” chrześcijaństwa, czy posiada ono głębsze podstawy teoretyczne (doktrynalne). W szczególności chodzi o kwestie zachowania chrześcijańskiej tożsamości w ramach pedagogiki. Artykuł ma charakter metaprzedmiotowy. Stanowi próbę określenia pojęć i funkcji jakie kategorii dialogu przypisuje się w ramach pedagogiki chrześcijańskiej. Nie jest ono systematycznym , postulatywnym wykładem koncepcji dialogu, lecz zbiorem opisowych i wyjaśniających uwag dotyczących podjętego problemu.
Słowa kluczowe: Pedagogika chrześcijańska, dialog, metateoria, tożsamość doktrynalna
Dostęp WWW: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PCh/article/download/PCh.2017.025/14292
DOI: 10.12775/PCh.2017.025



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Magier",
title = "Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?",
journal = "PAEDAGOGIA CHRISTIANA",
year = "2017",
number = "2/40",
pages = "51-68"
}

Cytowanie w formacie APA:
Magier, P. (2017). Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?. PAEDAGOGIA CHRISTIANA, 2/40, 51-68.