Marek Jeziorański

Wychowawcze znaczenie wolontariatu w perspektywie teorii i praktyki pedagogicznej
[ Educational Significance of Voluntary Service in the Perspective of Pedagogical Theory and Practice]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Współautorzy: Katarzyna Braun
Rok wydania: 2013
Tom: 5 (41)
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 73-97
Streszczenie: Wolontariat jest zjawiskiem społecznym, które w ostatnich latach bardzo intensywnie się rozwija. Szczególnie ważną grupą wiekową w tym względzie są ludzie młodzi. To wśród nich ten ruch znajduje najwięcej zwolenników. Ten czas rozwoju człowieka cieszy się szczególnym zainteresowaniem pedagogów, zwłaszcza ze względu na coraz bardziej rosnące znaczenie grup społecznych (rówieśniczych) dla młodego człowieka. Artykuł stanowi poszukiwanie punktów zbieżnych pomiędzy bardziej lub mniej zorganizowanym i ustrukturalizowanym ruchem społecznym z jednej strony a badaniami pedagogicznymi z drugiej. Prowadzone poszukiwania wychodzą z dwóch źródeł – analizy wybranych teorii pedagogicznych, pokazujących rozwój osobowy człowieka w kontekście społecznym, oraz analizy praktyki pedagogicznej i pedagogicznych badań empirycznych w zakresie wolontariatu. Są to zatem dwie, w pewnym sensie, niezależne drogi, z których pierwszą można określić jako dedukcyjną, a drugą jako indukcyjną.
Słowa kluczowe: wolontariat, personalizm, wychowanie, samooddanie, zaangażowanie
Dostęp WWW: https://tnkul.pl/files/userfiles/files/RPed2013nr4_s073-097_Braun_Jezioranski.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marek Jeziorański and Katarzyna Braun",
title = "Wychowawcze znaczenie wolontariatu w perspektywie teorii i praktyki pedagogicznej",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2013",
number = "4",
pages = "73-97"
}

Cytowanie w formacie APA:
Jeziorański, M. and Katarzyna Braun(2013). Wychowawcze znaczenie wolontariatu w perspektywie teorii i praktyki pedagogicznej. Roczniki Pedagogiczne, 4, 73-97.