Marek Jeziorański

Milcząca obecność ciszy w refleksji pedagogicznej
[The Silent Presence of Silence in Pedagogical Reflection]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Ateneum Kapłańskie (ISSN: 0208-9041)
Rok wydania: 2022
Tom: 179
Numer czasopisma: 2 (681)
Strony od-do: 262-273
Streszczenie: Artykuł dotyczy problematyki „mapy semantycznej” milczenia w kontekście pedagogicznym. W wyniku przeprowadzonej analizy należy stwierdzić, że milczenie – jeśli nie ma być określeniem bez desygnacji – musi wskazywać na konkretną rzeczywistość. W dzisiejszych czasach cisza jest bardzo często definiowana z punktu widzenia negatywnego, tj. ukazana jako rzeczywistość pozbawiona pewnych cech, m.in. dźwięk, hałas, szum, mowa itp. Warto jednak zauważyć, że nawet jeśli trudno jest uchwycić specyfikę milczenia w języku, należy podjąć próbę zmierzenia się z tym problemem. Jednym z nich jest zaproponowana w artykule „mapa pojęciowa” lub – za L. Wittgensteinem – „mapa uwidocznienia [ciszy]”. Przedstawione w artykule podejście badawcze analizuje problematykę milczenia w ścisłym odniesieniu do człowieka. Ten antropologiczny wymiar jest z jednej strony zawężeniem problematyki, z drugiej zaś odpowiada przyjętemu na początku podejściu pedagogicznemu. Mam nadzieję, że powyższe badania pomogą zbliżyć się do zrozumienia czym jest cisza w przestrzeni edukacyjnej, jaka jest jej treść i wyzwanie dla szeroko rozumianego rozwoju człowieka. W dalszej perspektywie badawczej warto poszukać mierzalnych wskaźników wyróżnionych tu składowych i ich obszarów uwidaczniania ciszy. W ten sposób można było przygotować narzędzie do empirycznego badania ciszy i poznania jej desygnatora metodą indukcji.
Słowa kluczowe: cisza, wychowanie, pedagogika, teoria wychowania, relacja, człowiek
Dostęp WWW: https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3621/4/Jezioranski_Marek_Milczaca_obecnosc_ciszy_w_refleksji_pedagogicznej.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marek Jeziorański",
title = "Milcząca obecność ciszy w refleksji pedagogicznej",
journal = "Ateneum Kapłańskie",
year = "2022",
number = "2 (681)",
pages = "262-273"
}

Cytowanie w formacie APA:
Jeziorański, M. (2022). Milcząca obecność ciszy w refleksji pedagogicznej. Ateneum Kapłańskie, 2 (681), 262-273.