Marek Jeziorański

“The Contemporary” as a teleological category in the context of educational relation

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY (ISSN: 0137-6136)
Rok wydania: 2020
Tom: 39
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 9-21
Streszczenie: Celem artykułu jest rozstrzygnięcie problemu wyrażonego w pytaniu: w jaki sposób „współczesność” może być kategorią teleologiczną w kontekście procesu wychowawczego? W odpowiedzi na postawione zagadnienie podjęto na wstępnie próbę zarysowania mapy działalności pedagogicznej w kontekście podstawowych odniesień temporalnych, do których należą: orientacja retrospektywna, prezentystyczna i prospektywna. Następnie na podstawie przyjmowanych odrębnie perspektyw temporalnych starano się ukazać ich wpływ na formułowanie podstawowych celów wychowania. Stwierdzono, że rozłączne ujmowanie powyższych perspektyw nie jest korzystne dla procesu wychowania, a właściwym podejściem jest ich zintegrowanie. Nazwano to postulatem integralności temporalnej pedagogiki i zaproponowano dwa modele realizowania tego postulatu: chronoagogiczny i kairoagogiczny.
Słowa kluczowe: współczesność, orientacja temporalna, wychowanie, cele wychowawcze
Dostęp WWW: https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/8558/7659
DOI: 10.17951/lrp.2020.39.2.9-21



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marek Jeziorański",
title = "“The Contemporary” as a teleological category in the context of educational relation",
journal = "LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY",
year = "2020",
number = "2",
pages = "9-21"
}

Cytowanie w formacie APA:
Jeziorański, M. (2020). “The Contemporary” as a teleological category in the context of educational relation. LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY, 2, 9-21.