Kinga Strycharz-Bogacz

Choral passion in Poland in the manuscripts from the fifteenth and the sixteenth centuries

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Choro Basilicae Metropolitanae Gnesnensis in memoriam (1914-2014) : księga pamiątkowa dedykowana Chórowi Bazyliki Metropolitalnej w Gnieźnie (1914-2014)
Redaktorzy: Piotr Wiśniewski, Dariusz Sobczak
Strony od-do: 231-237
Streszczenie: Polskie pasje chorałowe z XV i XVI wieku stanowią przykład najstarszej tradycji śpiewu gregoriańskiego. Większość źródeł melodii pasyjnych wykonywana jest w tzw. „rzymskim tonie pasyjnym”, który ustalał rejestr dźwiękowy poszczególnych ról, a jako zatwierdzony przez Watykan w 1917 r., do dzisiaj uważany jest za obowiązujący śpiew pasji chorałowej kościoła katolickiego. Zainicjowane w 1947 r. przez Włodzimierza Poźniaka badania na pasją chorałową w Polsce poruszały problem odrębności pasji polskich i podkreślały ich niezależność od źródeł zachodnich, głównie niemieckich. Ks. Antoni Reginek podjął badania komparatywne w celu wykazania bogactwa materiału muzycznego pasji chorałowych z XV i XVI wieku oraz przedstawienia zależności między nimi a innymi źródłami polskimi i europejskimi. Mimo cech wspólnych, każda pasja zachowuje swoją odrębność głównie poprzez liczne warianty zwrotów melodycznych do tego samego znaku interpunkcyjnego, co potwierdza różnorodność i swoistość polskiej twórczości pasyjnej w XV i XVI wieku oraz może świadczyć o odrębności tradycji śpiewów pasyjnych. Zestawienie porównawcze tego materiału z innymi źródłami polskimi i źródłami obcymi wykazuje elementy wspólne na gruncie zwrotów melodycznych na znakach interpunkcyjnych, jak i różnice bez odpowiednika w innych źródłach polskich. Pasje chorałowe wykonuje się również we współczesnej liturgii (w Niedzielę Palmową czy w Wielki Piątek). Śpiew pasji ma wyjątkową głębię historyczną i duży ładunek emocjonalny. Angażuje parafian-wykonawców do aktywnego uczestnictwa w przeżywaniu tajemnicy paschalnej i stanowi przykład świadomego kultywowania wielowiekowej tradycji śpiewu gregoriańskiego



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kinga Strycharz-Bogacz",
title = "Choral passion in Poland in the manuscripts from the fifteenth and the sixteenth centuries",
journal = "",
year = "2014",
pages = "231-237"
}

Cytowanie w formacie APA:
Strycharz-Bogacz, K. (2014). Choral passion in Poland in the manuscripts from the fifteenth and the sixteenth centuries. , 231-237.