Nowe media. Wprowadzenie
[New Media. An Introduction]

Recenzja naukowa w czasopiśmie

Czasopismo: Roczniki Nauk o Rodzinie (ISSN: 2081-2078)
Rok wydania: 2009
Tom: 56
Numer czasopisma: 1(56)
Strony od-do: 300-303
Streszczenie: Dlaczego nowe media? Takie pytanie stawia sam autor książki New media. An introduction Terry Flew, Associate Professor of Media and Communications and Head of Postgraduate Studies In the Creative Industries Faculty z Queensland Univeristy of Technology w Australii. Czy ta nowość dotyczy nowych technologii czy też wnosi “coś” nowego w życie społeczne człowieka? Te dwie okoliczności przemawiają za używaniem terminu „nowe media” w przestrzeni medialnej, w jakiej żyje współczesny człowiek. Terry Flew w swej książce chce udowodnić tę tezę, wychodząc od próby definicji nowych mediów, a następnie pokazując, jak zmieniają one współczesne społeczeństwa. Widać tu nawiązanie do znanego medioznawcy kanadyjskiego Marshalla McLuhana i jego determinizmu technologicznego. Zakładał on, że wynalazki techniczne nieodmiennie prowadzą do zmiany kulturowej: kształtujemy nasze narzędzia, a one z kolei kształtują nas. Kanały komunikacyjne stanowią podstawową przyczynę kulturowej zmiany. Na przestrzeni dziejów alfabet fonetyczny był katalizatorem, który wywołał gwałtowne przejście rodzaju ludzkiego w wiek wykształcenia, prasa Gutenberga natomiast sprowokowała rewolucję przemysłową. Żaden obszar życia człowieka nie jest nietknięty przez technologie komunikacji. McLuhan sformułował swoją tezę jeszcze zwięźlej: środek jest przekazem . Wierzył, że samo medium zmienia ludzi bardziej niż suma wszystkich wyrażonych w nim komunikatów. Te same słowa wypowiedziane twarzą w twarz, wydrukowane na papierze czy podane w TV są odmiennymi komunikatami. Podstawowy kanał komunikacji - czy to oralny, pisany czy elektroniczny – zmienia nasz sposób postrzegania świata. Dominujące medium każdej epoki dominuje nad człowiekiem.
Słowa kluczowe: nowe media