Nowe media. Kultura i obraz
[New Media. Culture and Image]

Recenzja naukowa w czasopiśmie

Czasopismo: Roczniki Nauk o Rodzinie (ISSN: 2081-2078)
Rok wydania: 2011
Tom: 58
Numer czasopisma: 3(58)
Strony od-do: 309-311
Streszczenie: Raz po raz w dyskursie na temat środków społecznego przekazu na przełomie wieków pojawia się termin „nowe media”. Powstają instytuty naukowe, publikacje, agencje reklamowe, studia artystyczne, galerie, wydawnictwa, które w swoim tytule czy nazwie posługują się terminem „nowe media”. Taki też tytuł nosi prezentowana tu publikacja wykładowcy Communications and Media Studies at Monash University w Australii Kelli Fuery: New media. Culture and Image. Propozycja lektury tej książki jest swego rodzaju dopełnieniem jednej z wcześniejszych recenzji publikowanych na łamach Roczników Teologicznych (2009) na temat książki New media. An introduction, której autorem jest Terry Flew. Przez nowe media rozumiał nade wszystko współczesne technologie, które zmieniają życie człowieka i społeczeństw. Nowe media są związane z historią Internetu i World Wide Web, a więc z porozumiewaniem się za pomocą komputera (CMC – computer - mediated communications), a fundamentalną koncepcją do zrozumienia nowych mediów jest, według Terry Flew, Web 2.0. Dzięki tej koncepcji sieć WWW daje użytkownikom z całego świata olbrzymią możliwość interakcji i integracji. Podczas gdy Terry Flew w głównej mierze koncentruje się na samych zmianach w komunikacji, Kelli Fuery zadaje pytanie: co niosą te zmiany dla współczesnej kultury i dla rozumienia człowieka; jak ewoluują i w która stronę zmierzają środki społecznego przekazu?
Słowa kluczowe: nowe media