I communicate, Therefore I AM

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Streszczenie: Publikacja ukazuje ona człowieka na wszystkich etapach rozwoju cywilizacyjnego, poszukującego i poznającego świat i siebie dzięki komunikacji i za pomocą określonych narzędzi komunikacyjnych. Człowiek – Homo sapiens szuka siebie za pomocą myśli, słowa i obrazu. Człowiek szuka siebie: komunikuje się sam ze sobą, z innymi ludźmi i z Bogiem (Logosem, Absolutem, Transcendencją). Mimo wielu problemów poznawczych człowiek zdobywa obraz siebie samego: bada i ocenia siebie samego: ad intra i ad extra. Człowiek czuje, że realny obraz siebie samego powinien być zawsze inspiracją do tworzenia idealnego obrazu siebie, żeby tam znaleźć swoje pełne człowieczeństwo. W ten sposób człowiek realizuje siebie samego jako jednostka i we wspólnocie, w określonym systemie wartości moralnych i relacji interpersonalnych. Zdobywa „coś więcej”. To dążenie towarzyszyło człowiekowi biblijnemu, człowiekowi starożytnemu, Homo sapiens i współczesnemu Homo videns. Ten ostatni jest wielce kontrowersyjny. I dlatego autor publikacji I Communicate, Therefore I AM proponuje koncepcję człowieka jako Homo communicans a nawet Persona communicans. Jest to możliwe w przypadku, gdy przyjmiemy ideę człowieka nie jako Homo sapiens czy Homo videns, ale jako Homo agens. Koncepcja Persona communicans opiera się zatem na założeniu, iż cała rzeczywistość może być zrozumiała jedynie w relacji do człowieka jako osoby, a ostatecznie do osobowego Boga. Za Czesławem S. Bartnikiem – polskim, współczesnym personalistą – wprowadzam prozopoiczną kategorię bytu, gdzie osoba jest najwyższą i absolutną kategorią bytu w ogóle. Osoba jest zasadą i racją, celem i sensem wszelkiej rzeczywistości. Wszystko, co istnieje ma swoje odniesienie do osoby. Wszelka rzeczywistość ma strukturę ku-osobową . Osoba: osoba człowieka, ale i Boga, który jest doskonałą Wspólnotą Osób, jest i musi być wykładnią cywilizacji i kluczem do rzeczywistości . Do takiego przekonania zmierza publikacja, choć nie zakłada tego przekonania na początku. Jest ona w swym punkcie wyjścia epistemologicznie niezależna i metodologicznie autonomiczna względem jakiegokolwiek systemu filozoficznego. Do przekonania, iż osoba jest sensem wszelkiej rzeczywistości prowadzą kolejno: historyczne analizy z obszaru komunikacji i mass mediów, antropologiczne pytania z przeszłości: kim jest człowiek, pytania natury etyczno-egzystencjalnej: kim może stać się człowiek; dane statystyczne pokazujące zmiany cywilizacyjne we współczesnym „digital world”, a nawet spekulacje dotyczące dalekiej przeszłości człowieka (ewolucji) i transcendentnej przyszłości. Ta ostatnia jest dla jednych zagadką a dla innych Sensem porządkującym świat, komunikującym się ze światem i z człowiekiem; jest Logosem, od którego wszystko się zaczęło i do którego wszystko zmierza.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Jarosław Jęczeń",
title = "I communicate, Therefore I AM",
year = "2014",
}

Cytowanie w formacie APA:
Jęczeń, J. (2014). I communicate, Therefore I AM. Lublin: