Godność człowieka i wynikające z niej zobowiązania w kształceniu przyszłych nauczycieli przedmiotów technicznych – perspektywa personalistyczna
[Human Dignity and the Resulting Obligations in the Education of Future Technical Teachers – A Personalist Perspective]

Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

Nazwa konferencji: Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи
Współautorzy: Krystyna Chałas
Miejsce: Chmielnicki
Rok wydania: 2025
Tytuł publikacji: Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи
Strony od-do: 22-30
Streszczenie: Godność człowieka/osoby stanowi wielką wartość. W kształceniu przyszłych nauczycieli, w tym nauczycieli przedmiotów technicznych powinna stanowić punkt wyjścia w projektowaniu celów, doborze treści, metod, form pracy pedagogicznej, stwarzaniu sytuacji pedagogicznych warunkujących nabywanie kompetencji pedagogicznych i technicznych przyszłych nauczycieli oraz stosowania strategii i zasad kształcenia akademickiego. W kontekście tematu opracowania przedmiotem analizy będą trzy kategorie godności: godność osobowa, osobowościowa i zawodowa. Przyjęta teza brzmi: poszczególne kategorie godności stanowią źródło zobowiązań dla nauczycieli akademickich i studentów – przyszłych nauczycieli przedmiotów technicznych. Podjęta zostanie próba odpowiedzi na pytanie: jak przedstawia się struktura tych zobowiązań, których źródło tkwi w godności człowieka – człowieka osoby. Strukturę materiału stanowią: • zarys teoretycznych przesłanek pedagogiki personalistycznej; • analiza godności człowieka/osoby z wyszczególnieniem jej kategorii; • charakterystyka zobowiązań po stronie nauczyciela akademickiego i studenta, których źródłem są poszczególne kategorie osoby.
Słowa kluczowe: godność osoby, godność osobowościowa, godność zawodowa, pedagogika personalistyczna