On the Application of Philosophy in Theology Based on the Example of Nicholas Everitt’s “Proof for the Non-Existence of God”

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Sandomierskie. Teologia-Filozofia-Historia (ISSN: 0208-7626)
Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 31
Strony od-do: 217-228
Streszczenie: Sobór Watykański II zwrócił uwagę na znaczenie filozofii św. Tomasza z Akwinu dla teologii katolickiej, choć otworzył się także na bardziej współczesne mu prądy filozoficzne. Kościół nigdy nie nazwał „swoją” żadnej z filozofii, niemniej jednak uznaje swoje prawo do rozróżniania filozofii właściwej od szkodliwej. Chociaż pod koniec XIX w. deprecjonowano rolę filozofii w ogóle, to współcześnie powraca ona wśród innych gałęzi nauki: bądź to jako zestaw nadrzędnych dyrektyw myślenia (na- uki), bądź to jako metafizyki. Przedmiotem niniejszego artykułu jest pierwsze z za- stosowań. W ten właśnie sposób Nicholas Everitt oceniał przypisywaną Epikurowi i akceptowaną na gruncie teologii definicję Boga. Zastosowanie filozofii doprowa- dziło go, do stwierdzenia, że tak zbudowana definicja Boga zaprzeczałaby faktom. Opisane tu zastosowanie filozofii w teologii jest aktualne, ale wskazuje raczej na to, że ziemska rzeczywistość nie nadaje się na model epikurejskiej definicji.
Słowa kluczowe: filozofia, teologia, interpretacja, model, dowód



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Bartłomiej Krzos",
title = "On the Application of Philosophy in Theology Based on the Example of Nicholas Everitt’s “Proof for the Non-Existence of God”",
journal = "Studia Sandomierskie. Teologia-Filozofia-Historia",
year = "2024",
number = "31",
pages = "217-228"
}

Cytowanie w formacie APA:
Krzos, B. (2024). On the Application of Philosophy in Theology Based on the Example of Nicholas Everitt’s “Proof for the Non-Existence of God”. Studia Sandomierskie. Teologia-Filozofia-Historia, 31, 217-228.