Wiesław Przygoda

Apostolat der Laien in Polen
[The Apostolate of lay Catholics in Poland]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: ET-Studies (2032-5215) Rok wydania: 2005
Tom: 16
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 14-25
Streszczenie: W Polsce rozumie się apostolat świeckich jako uczestnictwo katolików w zbawczym posłannictwie Chrystusa przez realizowanie go w Kościele i świecie. Zadaniem ludzi świeckich jest szukanie Królestwa Bożego oraz zajmowanie się sprawami świeckimi i kierowanie nimi po myśli Bożej. Do istoty powołania świeckich należy uświęcanie świata od wewnątrz przez przykład swego życia oraz promieniowanie wiarą, nadzieją i miłością, w celu ukazania innym Chrystusa (KK 31). Dyskusja o miejscu i roli świeckich w Kościele przebiega w Polsce o wiele spokojniej niż na Zachodzie. Zapoczątkowana przez Sobór Watykański II reforma Kościoła otworzyła dla świeckich nowe obszary apostolstwa. Jednak w Polsce ze względu na sytuację społeczno-polityczną w okresie komunizmu laikat nie mógł rozwinąć swojej aktywności na forum życia publicznego. Z kolei wystarczająca liczba księży skutecznie utrudniała zaangażowanie świeckich w zakresie życia wewnątrzkościelnego. Zmiany w relacji Kościół – państwo i w relacji kler – świeccy nabrały większej dynamiki dopiero po 1989 roku, co przyczyniło się do ożywienia apostolatu świeckich, głównie w sferze życia publicznego. Wybitny specjalista w zakresie teologii laikatu E. Weron napisał w 1995 roku książkę pt. Budzenie olbrzyma. Polski laikat jest olbrzymem, ponieważ Polska jest wciąż krajem głęboko religijnym. Według badań socjologicznych religijność katolików w Polsce przedstawia się dużo lepiej niż katolików w krajach Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej. 15 lat doświadczenia wolności i demokracji dają podstawy do stwierdzenia, że nie należy się spodziewać w Polsce w najbliższych latach gwałtownej sekularyzacji. Jednak prawdopodobna jest pełzająca sekularyzacja i powolna dechrystianizacja społeczeństwa polskiego. Reakcją Kościoła na niekorzystne dla siebie tendencje społeczne może być tylko przemyślana, zaplanowana i intensywna ewangelizacja. Taka strategia może jednak przynieść powodzenie tylko przy dobrej współpracy hierarchii z laikatem. Budzenie drzemiącego laikatu w Polsce jest procesem wciąż potrzebnym, ponieważ większa cześć laikatu zachowuje postawę bierną. Natomiast laikat częściowo przebudzony, reprezentowany przez członków ruchów i stowarzyszeń katolickich, wymaga permanentnej formacji, by na nowo nie zasnął w obojętności i stagnacji apostolskiej.
Słowa kluczowe: katolicy świeccy, teologia laikatu, apostolstwo



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Wiesław Przygoda",
title = "Apostolat der Laien in Polen",
journal = "ET-Studies (2032-5215)",
year = "2005",
number = "2",
pages = "14-25"
}

Cytowanie w formacie APA:
Przygoda, W. (2005). Apostolat der Laien in Polen. ET-Studies (2032-5215), 2, 14-25.