Wiesław Przygoda

Artificial Intelligence: A New Challenge for Human Understanding, Christian Education, and the Pastoral Activity of the Churches

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Religions (ISSN: 2077-1444)
Współautorzy: Alina Rynio, Michał Kalisz
Rok wydania: 2025
Tom: 16
Numer czasopisma: 16: 948
Strony od-do: 1-18
Streszczenie: Sztuczna inteligencja (AI) jest jednym z najbardziej wpływowych i szybko rozwijających się zjawisk naszych czasów. Na uniwersytetach powstają nowe kierunki studiów, a menedżerowie nieustannie wprowadzają nowe rozwiązania AI do zarządzania przedsiębiorstwami, marketingu i reklamy nowych produktów. Niestety, AI jest również wykorzystywana do promowania niebezpiecznych partii politycznych i ideologii. Problem badawczy, który stanowi przedmiot niniejszej pracy, można sformułować w następującym pytaniu: W jaki sposób symbiotyczna relacja między inteligencją sztuczną i naturalną przejawia się w trzech wymiarach ludzkiego doświadczenia – rozumieniu filozoficznym, praktyce edukacyjnej i duszpasterstwie – oraz jakie hermeneutyczne, fenomenologiczne i krytyczno-realistyczne spostrzeżenia mogą rzucić światło zarówno na obietnice, jak i zagrożenia związane z tą powstającą koewolucją? Aby odpowiedzieć na to pytanie, powołano interdyscyplinarny zespół badawczy. W jego skład weszli filozof, pedagog i teolog duszpasterski. Niniejsze opracowanie opiera się na krytyczno-hermeneutycznej metaanalizie istniejącej literatury, dokumentów kościelnych i badań empirycznych dotyczących sztucznej inteligencji. Wyniki badań naukowych pozwalają na szersze spojrzenie na wpływ sztucznej inteligencji na ludzi i relacje międzyludzkie w społecznościach chrześcijańskich. Autorzy są zainteresowani nie tylko dogłębnym zrozumieniem tej kwestii, ale także uwzględnieniem ekumenicznej perspektywy edukacji religijnej, społecznej i kulturowej współczesnych chrześcijan. Nasza analiza pokazuje, że kultywowanie zdrowej symbiozy między inteligencją sztuczną i naturalną wymaga określonych kompetencji i ram etycznych. W związku z tym kończymy praktycznymi zaleceniami dla formacji chrześcijańskiej, które nie przyjmują sztucznej inteligencji bezkrytycznie ani nie odrzucają jej z obawy, ale raczej sprzyjają mądremu rozeznaniu, które pozwoli nam przejść przez ten bezprecedensowy moment współewolucji w historii ludzkości.
Słowa kluczowe: sztuczna inteligencja (AI); antropologia filozoficzna; edukacja chrześcijańska; wychowanie chrześcijańskie; duszpasterstwo; analiza interdyscyplinarna
Dostęp WWW: https://www.mdpi.com/2077-1444/16/8/948
DOI: https://doi.org/10.3390/ rel16080948



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Wiesław Przygoda and Alina Rynio and Michał Kalisz",
title = "Artificial Intelligence: A New Challenge for Human Understanding, Christian Education, and the Pastoral Activity of the Churches",
journal = "Religions",
year = "2025",
number = "16: 948",
pages = "1-18"
}

Cytowanie w formacie APA:
Przygoda, W. and Alina Rynio and Michał Kalisz(2025). Artificial Intelligence: A New Challenge for Human Understanding, Christian Education, and the Pastoral Activity of the Churches. Religions, 16: 948, 1-18.