Wiesław Przygoda

Kontekst społeczno-kulturowy współczesnej ewangelizacji w Polsce
[The Socio-cultural Context of Contemporary Evangelization in Poland]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła (ISSN: 1426-4196)
Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 2(162)
Strony od-do: 52-68
Streszczenie: Ewangelizacja w sensie ścisłym oznacza przekazywanie chrześcijańskiego orędzia niechrześcijanom. Jednak w znaczeniu szerszym oznacza głoszenie osoby, nauki i dzieła Jezusa Chrystusa wszystkim ludziom, również tym ochrzczonym i przyznającym się do Kościoła. W tym opracowaniu chodzi o to drugie, szerokie znaczenie ewangelizacji. Ewangelizować można przy użyciu wielu metod i środków, ale zawsze należy brać pod uwagę kontekst społeczny i kulturowy adresatów ewangelizacji. Kiedyś decydujące o rozwoju człowieka były wąskie kręgi kultury lokalnej. Dzięki rozwojowi mediów elektronicznych, zwłaszcza radia, telewizji, Internetu a ostatnio także mediów społecznościowych pewne trendy kulturowe bardzo łatwo zyskują zasięg globalny. Celem tego artykułu jest prezentacja korzeni współczesnej sytuacji kulturowej w społeczeństwach Zachodu. Przedmiotem analizy będzie następnie zjawisko zaniku wiary w Boga osobowego, rewolucyjne przemiany w antropologii, których konsekwencją jest kryzys życia małżeńskiego i rodzinnego. Finalnym elementem tego przedłożenia będą wnioski pastoralne dla Kościoła w Polsce jako podmiotu i organizatora współczesnej ewangelizacji.
Słowa kluczowe: ewangelizacja, kryzys kultury, ateizm, nowoczesne media, transhumanizm
Dostęp WWW: https://orcid.org/0000-0003-2430-719X
DOI: https://doi.org/10.58324/s.324



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Wiesław Przygoda",
title = "Kontekst społeczno-kulturowy współczesnej ewangelizacji w Polsce",
journal = "Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła",
year = "2023",
number = "2(162)",
pages = "52-68"
}

Cytowanie w formacie APA:
Przygoda, W. (2023). Kontekst społeczno-kulturowy współczesnej ewangelizacji w Polsce. Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła, 2(162), 52-68.