Wiesław Przygoda

Potentiale und Risiken der Implementation des Theologieunterrichts in Studienprogrammen der Sozialen Arbeit
[Benefits and risks of implementation of theological lectures in the curriculum of social work studies]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Caritas et Veritas (ISSN: 1805-0948)
Rok wydania: 2018
Tom: 8
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 139-152
Streszczenie: Praca socjalna w podstawowym sensie jest formą pomocy ludziom w ich społecznym zagubieniu. Nazwa „praca socjalna” oznacza także dziedzinę wiedzy, plasowaną pośród nauk społecznych, której celem jest wypracowywanie i doskonalenie prakseologicznych modeli wspomagania ludzi w uzyskaniu efektywnego poziomu funkcjonowania psychospołecznego. W końcu XX wieku praca socjalna pojawiła się na uczelniach wyższych jako samodzielny kierunek studiów mający na celu fachowe przygotowanie pracowników socjalnych. Na niektórych uniwersytetach kierunek studiów „praca socjalna” został powołany na wydziale teologicznym. To rodzi pewne nadzieje na rozwój tej dziedziny wiedzy, ale także budzi uzasadnione napięcia i niepokoje. Można je wyrazić w pytaniu: na ile teologia może pomóc w studiowaniu pracy socjalnej i profesjonalnym przygotowaniu przyszłych pracowników socjalnych, a na ile może stanowić przeszkodę lub utrudnienie w osiągnięciu tego celu? Autor artykułu podejmuje próbę rozwiązania tego problemu z uwzględnieniem doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, gdzie praca socjalna jest umiejscowiona na wydziale teologicznym. W pierwszej kolejności analizuje program trzyletnich studiów pracy socjalnej w KUL, a następnie przedstawia swoje przemyślenia na temat walorów i potencjalnych ryzyk studiowania tego kierunku na wydziale teologicznym.
Słowa kluczowe: praca socjalna, nauki społeczne, teologia katolicka
Dostęp WWW: http://www.caritasetveritas.cz/index-en.php?action=openfile&pkey=265



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Wiesław Przygoda",
title = "Potentiale und Risiken der Implementation des Theologieunterrichts in Studienprogrammen der Sozialen Arbeit",
journal = "Caritas et Veritas",
year = "2018",
number = "1",
pages = "139-152"
}

Cytowanie w formacie APA:
Przygoda, W. (2018). Potentiale und Risiken der Implementation des Theologieunterrichts in Studienprogrammen der Sozialen Arbeit. Caritas et Veritas, 1, 139-152.