Klauzula sumienia w szkole
[The Conscience Clause at School]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Rocznik Teologii Katolickiej (ISSN: 1644-8855)
Rok wydania: 2015
Tom: 14
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 137-149
Streszczenie: Dyskusja nad klauzulą sumienia w szkole dotyczy możliwości odmowy przez nauczyciela działań niezgodnych z jego sumieniem. Możliwość taka, choć przez wielu kwestionowana jako sprzeczna z prawem, wynika z ustawodawstwa polskiego i międzynarodowego. Jest ona konsekwencją wolności sumienia gwarantowanej przez Konstytucję RP i szereg międzynarodowych i krajowych aktów prawnych. Istnieje wiele sytuacji, w których ujawnia się konflikt między powinnością realizacji ustalonego programu czy poleceń władz oświatowych a własnymi przekonaniami. Dotyczą one głównie samej wizji szkoły i jej funkcji, programów szkolnych i leżących u ich podstaw koncepcji człowieka oraz relacji międzyosobowych na płaszczyźnie pracy zawodowej nauczyciela. We wszystkich tych sytuacjach nauczyciel powinien okazać się człowiekiem sumienia, tzn. postępować zgodnie z jego głosem, co niekiedy oznacza sprzeciw wobec treści programów i podręczników, poleceń przełożonych czy panujących zwyczajów.
Słowa kluczowe: sumienie, klauzula sumienia, szkoła, etyka zawodowa
Dostęp WWW: http://rtk.uwb.edu.pl/art/2015.2-9.pdf
DOI: 10.15290/rtk.2015.14.2.09



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Tadeusz Zadykowicz",
title = "Klauzula sumienia w szkole",
journal = "Rocznik Teologii Katolickiej",
year = "2015",
number = "2",
pages = "137-149"
}

Cytowanie w formacie APA:
Zadykowicz, T. (2015). Klauzula sumienia w szkole. Rocznik Teologii Katolickiej, 2, 137-149.