Personalistyczna koncepcja wiary
[Personalistic conception of faith]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Teologiczne (ISSN: 2353-7272)
Rok wydania: 2008
Tom: 55
Strony od-do: 49-61
Streszczenie: Wiara jest rzeczywistością bardzo bogatą. Na to bogactwo wskazuje terminologia biblijna oraz liczne, tworzone w oparciu o tę terminologię, jej określenia. Wiele z nich podkreśla jeden, skądinąd ważny, element wiary, pomijając inne. W ten sposób twarzą się różne ujęcia redukcyjne, obecne nie tylko w refleksji teologicznej, ale także w praktycznych postawach chrześcijan. Wyraża się to zwłaszcza w oddzieleniu wiary od życia moralnego. Dlatego te redukcyjne koncepcje wiary muszą zostać uzupełnione ujęciem personalistycznym, które wskazuje, że wiara jest aktem całej osoby, relacją międzyosobową, żywym kontaktem z osobą i ostatecznie ukierunkowuje człowieka ku Osobie – ku Bogu, a nie tylko ku objawionej przez Niego prawdzie. Taka personalistyczna koncepcja wiary może być zbudowana tylko na właściwej wizji Objawienia, które jest czymś więcej niż tylko komunikacją prawdy, informacją o Bogu, człowieku i świecie. Jest ono udzielaniem się Boga w miłości i jako takie zawiera w sobie element normatywny. Właściwą odpowiedzią człowieka na ten dar jest wiara jako akt w pełni rozumny i wolny, związany z miłością, nadzieją i innymi cnotami.
Słowa kluczowe: wiara, cnoty teologalne, aretologia, personalizm



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Tadeusz Zadykowicz",
title = "Personalistyczna koncepcja wiary",
journal = "Roczniki Teologiczne",
year = "2008",
pages = "49-61"
}

Cytowanie w formacie APA:
Zadykowicz, T. (2008). Personalistyczna koncepcja wiary. Roczniki Teologiczne, 49-61.