Etyka pracy naukowej i dydaktycznej teologa moralisty
[Moral theologian ethics of scientific research and didactic]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Ksiądz Profesor Janusz Nagórny – teolog moralista (1950-2006)
Redaktorzy: Krzysztof Jeżyna, Jerzy Gocko, Wojciech Rzepa
Strony od-do: 199-211
Streszczenie: Uprawianie teologii moralnej wiąże się z oceną ludzkiego działania, ukazywaniem zasad, stawianiem wymagań, uzasadnianiem sensu nakazów i zakazów. Także sam teolog moralista podlega ocenie moralnej. Nie chodzi tu tylko o to, że jako chrześcijanin powinien on kierować się w życiu zasadami, które głosi, ale także o to, że jego poszukiwania naukowe i cała działalność związana z pracą naukową i dydaktyczną, podlega pewnym normom. Poprzez odniesienie do tych norm można stwierdzić na ile działalność ta służy prawdzie i zarazem samourzeczywistnianiu się moralisty, a na ile go degraduje, okazując się także działaniem antyspołecznym i antyeklezjalnym. Kategoria dobra bądź zła moralnego w pracy naukowej uwidocznia się najpierw w stosunku naukowca do przedmiotu swoich badań. Ponieważ jednak badania te prowadzone są niemal zawsze we współpracy z innymi oraz w jakiejś mierze dla innych, dlatego ocenie moralnej podlegają także jego relacje; najpierw do tych, którzy podobnie jak on uprawiają tę naukę, a następnie do tych, z którymi chce bądź powinien (jako dydaktyk) dzielić się swoimi osiągnięciami.
Słowa kluczowe: teologia moralna; etyka zawodowa; etyka badań naukowych



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Tadeusz Zadykowicz",
title = "Etyka pracy naukowej i dydaktycznej teologa moralisty",
journal = "",
year = "2010",
pages = "199-211"
}

Cytowanie w formacie APA:
Zadykowicz, T. (2010). Etyka pracy naukowej i dydaktycznej teologa moralisty. , 199-211.