Fragments of the Liturgical-Musical Codex from the Archdiocesan Archive of Gniezno (Poland): Source Analysis and Provenance Hypotheses

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Arts (ISSN: 2076-0752)
Rok wydania: 2024
Tom: 13
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 1-15
Streszczenie: Artykuł przestawia niezidentyfikowane dotąd luźne karty pergaminowe księgi liturgiczno-muzycznej przechowywanej w Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie, zawierające antyfony ofertoryjne i komunijne na święta Trójcy Przenajświętszej i Bożego Ciała. Autor dokonuje ich opisu kodykologicznego (pismo łacińskie, notacja muzyczna, ornamentyka); określa czas ich powstania (XV w.); wskazuje typ księgi liturgicznej, do której należą (graduał); poszukuje dla nich modelu melodycznego i wysuwa hipotezy proweniencyjne. Stwierdza, że melodyka antyfon, choć najbliższa tradycji cysterskiej, wariantowo różni się jednak zarówno od przekazu w kodeksach obcych, jak i polskich. Datację kart (XV wiek) precyzuje rodzaj pisma łacińskiego, zdobienia inicjałów oraz pisownia niektórych liter.
Słowa kluczowe: graduale; liturgia; msza; chorał gregoriański; antyfona; Gniezno; De Trinitate; Corporis Christi
Dostęp WWW: https://www.mdpi.com/2076-0752/13/4/125
DOI: https://doi.org/10.3390/arts13040125



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Wiśniewski",
title = "Fragments of the Liturgical-Musical Codex from the Archdiocesan Archive of Gniezno (Poland): Source Analysis and Provenance Hypotheses",
journal = "Arts",
year = "2024",
number = "4",
pages = "1-15"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wiśniewski, P. (2024). Fragments of the Liturgical-Musical Codex from the Archdiocesan Archive of Gniezno (Poland): Source Analysis and Provenance Hypotheses. Arts, 4, 1-15.