Paleographic Characteristics of Musical Notation in the Twelfth-Century Pontificale Plocense

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Rużomberok
Rok wydania: 2020
Tytuł publikacji: Musica Mediaeva Liturgica III : zborník príspevkov z muzikologickej konferencie konanej dňa 6. - 7. mája 2019
Redaktorzy: Janka Bednáriková
Strony od-do: 160-181
Streszczenie: Artykuł stanowi pierwszą próbę odczytania notacji muzycznej w Pontyfikale Płockim stanowiącej pomoc w ustaleniu proweniencji księgi. Analizując zapis neum stwierdzono, iż mamy do czynienia z kombinacją tradycji sanktgalleńskiej i metzkiej (metzeńsko-niemieckiej notacji mieszanej). Być może rękopis pochodzi z terenu zetknięcia się francuskiego i flandryjskiego kręgu językowego, posiadającego wówczas wyraźnie zarysowane własne cechy kulturowe. Niewykluczone, że powstał w istniejącym już wówczas skryptorium płockim, w oparciu o wzorce środowiska mozańskiego. Cechy kodykologiczne księgi pozwalają sformułować także wniosek, iż nie było to skryptorium zajmujące się na szerszą skalę redagowaniem tego typu kodeksów. Zabytek, z uwagi na indywidualne cechy graficzne, jest cennym źródłem do badań paleograficznych i semiologicznych.
Słowa kluczowe: Music of the Middle Ages, Early music, Performance Practice, Music in Central Europe



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Wiśniewski",
title = "Paleographic Characteristics of Musical Notation in the Twelfth-Century Pontificale Plocense",
journal = "",
year = "2020",
pages = "160-181"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wiśniewski, P. (2020). Paleographic Characteristics of Musical Notation in the Twelfth-Century Pontificale Plocense. , 160-181.