Psalmodia w Pontificale Plocense z XII wieku jako istotne kryterium identyfikacji proweniencji źródeł liturgiczno-muzycznych
[Psalmody in the 12-th century Pontificale Plocense as an important criterion for identifying the provenance of liturgical and musical sources]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars (ISSN: 1234-4214)
Rok wydania: 2018
Tom: 52
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 463-481
Streszczenie: Ustalenie proweniencji źródeł liturgiczno-muzycznych należy do jednych z najtrudniejszych zagadnień, z jakimi mierzą się mediewiści. Jednym z istotnych kryteriów, pomocnych w rozpoznaniu tradycji muzycznej, jest identyfikacja formuł psalmodycznych, obecnych zarówno w postaci intonacji psalmowych, a jeszcze bardziej w formie dyferencji psalmowych. Artykuł podejmuje te zagadnienia, obecne w Pontificale Plocense z XII w. Komparacja cheironomicznego zapisu intonacji i dyferencji psalmowych z edycją watykańską pozwoliła odczytać ich wersję melodyczną, przyporządkować je do jednego z ośmiu tonów psalmowych oraz potwierdziła zgodność poszczególnych tonów psalmowych z tonami antyfon. Rękopis płocki reprezentuje najprawdopodobniej tradycję diecezjalną.
Słowa kluczowe: Pontificale Plocense, pontyfikał, psalmodia, dyferencje psalmowe
Dostęp WWW: http://www.liturgiasacra.uni.opole.pl/index.php/roczniki
DOI: 10.25167/LitS/24(2018)2/463-481



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Wiśniewski",
title = "Psalmodia w Pontificale Plocense z XII wieku jako istotne kryterium identyfikacji proweniencji źródeł liturgiczno-muzycznych",
journal = "Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars",
year = "2018",
number = "2",
pages = "463-481"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wiśniewski, P. (2018). Psalmodia w Pontificale Plocense z XII wieku jako istotne kryterium identyfikacji proweniencji źródeł liturgiczno-muzycznych. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 2, 463-481.