Innowacje w obrocie bezgotówkowym - bankowość mobilna
[Innovations in cashless payments - mobile banking]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Współautorzy: Anna Matras-Bolibok
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2016
Tytuł publikacji: Obrót bezgotówkowy w Polsce : stan obecny i perspektywy
Redaktorzy: Piotr Bolibok, Marian Żukowski
Strony od-do: 145-159
Streszczenie: Celem artykułu jest ocena potencjału, funkcjonalności i perspektyw wykorzystania innowacyjnych rozwiązań bankowości mobilnej jako instrumentów wspierających rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce. Dynamiczny rozwój technologii teleinformatycznych stworzył całą paletę innowacyjnych możliwości zdalnego przeprowadzania operacji bankowych przy użyciu urządzeń mobilnych. Szczególnie szybki postęp nastąpił w ostatnich latach w obszarze płatności bezgotówkowych, w którym nowoczesne smartfony i tablety mogą z powodzeniem stanowić alternatywę zarówno dla tradycyjnej bankowości internetowej, jak i kart płatniczych. Barierami pozostają jednak wciąż niski odsetek osób posiadających odpowiednio wyposażone urządzenia przenośne i korzystających z ich zaawansowanych funkcji (zwłaszcza wśród starszej części społeczeństwa) oraz brak dostrzegania przez klientów istotnej wartości dodanej w stosunku do pozostałych kanałów dostępu. Liczba użytkowników bankowości mobilnej w Polsce systematycznie rośnie, jednak potencjał wzrostowy rynku w średnim okresie wydaje się być ograniczony do grupy aktywnych klientów bankowości internetowej, którzy opanowali i zaakceptowali zdalną obsługę produktów bankowych. Sposobem na pozyskanie przez banki szerszego grona klientów może okazać się współpraca z operatorami telefonii komórkowej. Istotne jest również kontynuowanie wysiłków na rzecz wprowadzenia jednolitego standardu płatności mobilnych dla zmaksymalizowania wykorzystania infrastruktury technicznej obrotu bezgotówkowego. Procesy konkurencji na rynku bankowym będą z pewnością prowadzić do upowszechniania się rozwiązań mobilnych oraz poszerzania palety dostępnych tym kanałem usług. Chcąc jednak zwiększyć przyswajalność oferowanych innowacji, by w pełni wykorzystać potencjał bankowości mobilnej, banki muszą zintensyfikować działania na rzecz promocji tego kanału oraz edukacji klientów w zakresie jego funkcjonalności i bezpieczeństwa.
Słowa kluczowe: innowacje, obrót bezgotówkowy, bankowość mobilna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Bolibok and Anna Matras-Bolibok",
title = "Innowacje w obrocie bezgotówkowym - bankowość mobilna",
journal = "",
year = "2016",
pages = "145-159"
}

Cytowanie w formacie APA:
Bolibok, P. and Anna Matras-Bolibok(2016). Innowacje w obrocie bezgotówkowym - bankowość mobilna. , 145-159.