Hyperreality as an Instrument of Mass Communication

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Człowiek – Kultura – Bezpieczeństwo = Man – Culture – Security
Redaktorzy: Paweł Gondek
Strony od-do: 121-130
Streszczenie: Przeprowadzona przez Jeana Baudrillarda refleksja na temat mechanizmów funkcjonowania mediów masowych naprowadza nas na zjawisko hiperrealności. Problem hiperrealności wynika z ograniczenia możliwości poznawczych człowieka, które szczególnie ujawniają się w kontekście mediów. Media masowe wytwarzają sferę, nasyconą znakami, które nie mają odniesienia do rzeczywistości. Efektem tych procesów staje się hiperrealność, w której dostosowuje się to, co rzeczywiste do tego, co wirtualne. Do tworzenia hiperrealności w procesach komunikowania przyczynia się treściowa niewyrażalność istnienia. Dlatego ważnym wątkiem w filozoficznej dyskusji nad mediami jest analiza możliwości poznawczego ujęcia rzeczywistości, a szczególnie możliwości poznania istnienia rzeczy. Jest to bowiem punkt wyjścia do refleksji nad wartością poznania oraz nad jego konsekwencjami w procesach komunikacji.
Słowa kluczowe: hiperrealność, Jean Baudrillard, komunikacja masowa, istnienie, rzeczywistość