Dysputa scholastyczna jako przykład sporu naukowego
[Scholastic Dispute as an Example of Scientific Argument]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Forum Artis Rhetoricae (ISSN: 1733-1986)
Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 3 (38)
Strony od-do: 7-22
Streszczenie: Dysputa scholastyczna stanowi rodzaj dyskusji naukowej, sformułowanej w średniowieczu, na bazie arystotelesowskiej koncepcji dialektyki. Refutacyjny charakter dysputy pozwalał na erudycyjne i rzeczowo uzasadnione prowadzenie sporów naukowych, w ramach określonych reguł i z wyraźnie postawionym celem. Podstawą do współczesnego badania dysputy scholastycznej stają się teksty zwane questiones disputate, których rdzeniem jest szczegółowa metoda dyskusji schematycznie ukazana w articulus. Zastosowane w dyspucie reguły prowadzenia dyskursu zawierają wiele warunków o charakterze pragmatycznym, które dla metodologii dyskusji naukowych posiadają nieprzemijającą wartość.
Słowa kluczowe: Dysputa scholastyczna, dialektyka, dyskusja naukowa, Arystoteles



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Gondek",
title = "Dysputa scholastyczna jako przykład sporu naukowego",
journal = "Forum Artis Rhetoricae",
year = "2014",
number = "3 (38)",
pages = "7-22"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gondek, P. (2014). Dysputa scholastyczna jako przykład sporu naukowego. Forum Artis Rhetoricae, 3 (38), 7-22.