Złożenie z materii i formy jako ontyczna podstawa pluralizmu w filozofii Arystotelesa
[The Composition of Matter and Form as the Ontic Foundation of Pluralism in Aristotle's Philosophy]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Filozoficzne (ISSN: 0035-7685)
Rok wydania: 2013
Tom: 61
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 117-135
Streszczenie: Rozpatrywane zagadnienie jest próbą przedstawienia ontycznych podstaw dla pluralistycznej interpretacji rzeczywistości, stanowiącej specyfikę metafizyki Arystotelesa. W tekście ukazano sposób rozumienia bytu jako substancji oraz wskazano na jego złożeniową strukturę. Zasadnicze w kontekście pluralizmu bytowego jest złożenie bytu z materii i formy, jako z subontycznych elementów. Stanowi ono podstawę do ujmowania bytu zarówno w kontekście tożsamości, jak i zmienności. I mimo że zasadniczym czynnikiem konstytuującym byt jest forma, to dopiero dzięki dostrzeżeniu złożenia bytu z materii i formy oraz wykazaniu specyficznej relacji, jaka między tymi elementami zachodzi, możliwe staje się wyjaśnienie ontycznej struktury rzeczywistości. Ze względu na materię i formę dokonano także przeglądu występujących sposobów bytowania (w wyróżnionych przez Arystotelesa sferach świata: podksiężycowej i nadksiężycowej). Przedstawione sposoby występowania materii i formy oraz ich specyfika ontyczna odsłaniają realne podstawy dla wielości i różnorodności bytowej występującej w świecie. Nie zachodzi sprzeczność w tym, że czynnik formalny aktualizuje czynnik materialny, ponieważ elementy te dopiero w łączności tworzą całość – byt-substancję.
Słowa kluczowe: Arystoteles, pluralizm, byt, materia, forma



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Gondek",
title = "Złożenie z materii i formy jako ontyczna podstawa pluralizmu w filozofii Arystotelesa",
journal = "Roczniki Filozoficzne",
year = "2013",
number = "4",
pages = "117-135"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gondek, P. (2013). Złożenie z materii i formy jako ontyczna podstawa pluralizmu w filozofii Arystotelesa. Roczniki Filozoficzne, 4, 117-135.