Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej
[The methodological potential of competitive debates in academic teaching]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Res Rhetorica (ISSN: 2392-3113)
Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 24-38
Streszczenie: Debata konkursowa stanowi gatunek retoryczny, który charakteryzuje się określoną konwencją, przekonującym przekazem argumen-tacyjnym, formą rywalizacyjną oraz oceną ekspercką. Debata jest wykorzystywana w edukacji głównie do doskonalenia kompetencji komunikacyjnych. W artykule wskazuje się na propozycję zastosowania debaty konkursowej w dydaktyce akademickiej jako metody wspomagającej rozwój umiejętności i postaw badawczych. Podstawowym odniesieniem historycznym i systemowym dla takiego zastosowania debat jest dialektyka, stanowiąca zbiór zagadnień z zakresu teorii dyskusji i argumentacji. Na tej podstawie postuluje się nadanie debatom rangi sporu naukowego, którego rozstrzygnięcie oparte jest na procedurze symetrycznej dyskusji argumentacyjnej. Wyróżnione w artykule metodyczne sposoby zastosowania debat w edukacji pozwalają na doskonalenie efektów heurystycznego, krytycznego i kreatywnego myślenia.
Słowa kluczowe: debata konkursowa, dialektyka, argumentacja, metoda, dydaktyka akademicka
Dostęp WWW: https://www.resrhetorica.com/index.php/RR/issue/view/43
DOI: DOI: https://doi.org/10.29107/rr2024.4.2ISSN: 2392-3113



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Gondek",
title = "Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej",
journal = "Res Rhetorica",
year = "2024",
number = "4",
pages = "24-38"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gondek, P. (2024). Potencjał metodyczny debat konkursowych w dydaktyce akademickiej. Res Rhetorica, 4, 24-38.