O potrzebie nauczania argumentacji retorycznej na poziomie edukacji szkolnej
[On the need to teach rhetorical argumentation at the school level]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Edukacja (ISSN: 0239-6858)
Współautorzy: Joanna Kiereś-Łach
Rok wydania: 2024
Strony od-do: 58-74
Streszczenie: Niniejszy artykuł dotyczy zdolności argumentowania jako jednej z podstawowych kompetencji interpersonalnych potrzebnych w rozmaitych obszarach ludzkiej aktywności. Argumentacja rozpatrywana jest w kontekście roli, jaką pełni w komunikacji retorycznej, oraz zapotrzebowania dostrzegalnego w dyskursie społecznym. Główną część artykułu stanowi analiza odpowiedzi udzielonych przez reprezentantów różnych szczebli i form edukacji w zakresie retoryki i argumentacji: studentów i absolwentów kierunku retoryka stosowana, organizatorów turniejów szkolnych i akademickich debat oksfordzkich w Polsce, nauczycieli szkolnych, wykładowców uczelni wyższych oraz badaczy szeroko rozumianej komunikacji retorycznej. Na podstawie ich odpowiedzi wyprowadzono konkretne wnioski zmierzające do sformułowania diagnozy współczesnego systemu edukacji pod kątem obecności elementów kształcenia umiejętności argumentacji. Ostatnim etapem jest analiza sposobów rozumienia argumentacji obecnych w podstawach programowych i podręcznikach, a także ocena możliwości ich wykorzystania w edukacji szkolnej. Założeniem artykułu jest przekonanie, zgodnie z którym nie ma obecnie potrzeby wprowadzania do edukacji szkolnej nowego przedmiotu z omawianego zakresu. Ważne jest jednak, aby elementy tej wiedzy i kształtowanie umiejętności praktycznych były w edukacji obecne.
Słowa kluczowe: argumentacja, komunikacja retoryczna, program szkolny, logos, ethos, pathos
Dostęp WWW: https://ibe.edu.pl/pl/edukacja-archiwum/edukacja-2024/edukacja-numer-specjalny-2024
DOI: DOI 10.24131/3724.24Ns05
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Gondek and Joanna Kiereś-Łach",
title = "O potrzebie nauczania argumentacji retorycznej na poziomie edukacji szkolnej",
journal = "Edukacja",
year = "2024",
pages = "58-74"
}
Cytowanie w formacie APA:
Gondek, P. and Joanna Kiereś-Łach(2024). O potrzebie nauczania argumentacji retorycznej na poziomie edukacji szkolnej. Edukacja, 58-74.