Specyfika sprawnościowego rozumienia intelektualizacji w kulturotwórczym działaniu człowieka
[The specificity of the efficient understanding of intellectual skills in culture-forming human activity]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Kulturoznawcze (ISSN: 2082-8578)
Rok wydania: 2019
Tom: 10
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 123-139
Streszczenie: Propozycja określenia kultury jako „intelektualizacji natury” stanowi punkt wyjścia do badań nad sposobem rozumienia intelektualizacji. W artykule wskazano, że podstawą dla zachodzenia procesu intelektualizacji są sprawności intelektualne. Intelektualizacja jako sposób realizowania się sprawności intelektualnych jest w pierwszym rzędzie doskonaleniem człowieka w jego osobowych potencjalnościach. Dlatego funkcjonowanie sprawności intelektualnych przybiera w procesie intelektualizacji formę odpowiedniego pokierowania intelektu (recta ratio) przez odkrywany w przedmiocie poznawanym układ relacji. Wyróżniane w tym kontekście działy kultury są obszarami osobowego doskonalenia się człowieka, a w dalszej konsekwencji przyczyną powstawania różnorodnych faktów kulturowych.
Słowa kluczowe: kultura, intelektualizacja, sprawności intelektualne, recta ratio
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rkult/article/download/12599/12400
DOI: 10.18290/rkult.2019.10.4-6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Gondek",
title = "Specyfika sprawnościowego rozumienia intelektualizacji w kulturotwórczym działaniu człowieka",
journal = "Roczniki Kulturoznawcze",
year = "2019",
number = "4",
pages = "123-139"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gondek, P. (2019). Specyfika sprawnościowego rozumienia intelektualizacji w kulturotwórczym działaniu człowieka. Roczniki Kulturoznawcze, 4, 123-139.