"Met onderwijs van reden": Hoofts sonnetten uit de "Emblemata amatoria"
["Teaching about reasons". Hooft's sonnets from the Emblemata amatoria]

Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

Czasopismo: VakTaal Rok wydania: 2009
Tom: 22
Numer czasopisma: 3/4
Strony od-do: 11-15
Streszczenie: W artykule rozwinięto refleksję nad parenetycznymi aspektami prezentacji sonetów Pietera Corneliszoona Hoofta w wydaniu Emblemata amatoria z 1611 r., interpretując je w świetle programowego tekstu "Prologu do młodzieży", który otwiera ów zbiór liryki i emblematyki, jako swoisty traktat dla młodych czytelników (i czytelniczek), ostrzegający przed niepożądanymi skutkami zakochania, a zwłaszcza destrukcyjną melancholią. Zamiast jednak odrzucić zakochanie (oraz poezję miłosną) Hooft proponuje nietypowe w tym kontekście historyczno-kulturowym rozwiązanie: pozyskując wiedzę z odpowiednich źródeł (w tym także z poezji, również Hoofta), czytelnicy będą w stanie przeciwstawić się zagrożeniom, które wiążą się z zakochaniem.
Słowa kluczowe: Pieter Corneliszoon Hooft, sonet, poezja niderlandzka, emblematyka, recepcja



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marcin Polkowski",
title = "''Met onderwijs van reden'': Hoofts sonnetten uit de ''Emblemata amatoria''",
journal = "VakTaal",
year = "2009",
number = "3/4",
pages = "11-15"
}

Cytowanie w formacie APA:
Polkowski, M. (2009). "Met onderwijs van reden": Hoofts sonnetten uit de "Emblemata amatoria". VakTaal, 3/4, 11-15.