Media Robotic Culture from the Perspective of the Categories of Culture (Being, Social, and Symbolic)
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Studia Gilsoniana (ISSN: 2300-0066)
Współautorzy: Łukasz Sarowski
Rok wydania: 2025
Tom: 14
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: (April-June 2025): 335-373
Streszczenie: Celem niniejszego artykułu była konceptualizacja nowego typu kultury, który proponujemy nazwać medialną kulturą robotyczną. Przyjmując socjologiczne podejście do kultury, definiujemy ją z perspektywy dwóch koncepcji teoretycznych (konstruktywizmu i determinizmu technologicznego), w ramach trzech kategorii kultury zaproponowanych przez Antoninę Kłoskowską: kultury bytu, kultury społecznej i kultury symbolicznej. Przez kategorie kultury rozumiemy jeden z możliwych sposobów taksonomicznego ujmowania kultury. Są to „duże, fundamentalne gałęzie tej kultury wyróżnione w ujęciu synchronicznym, różniące się charakterem tworzących je elementów w sposób uzasadniający ich odrębne badanie ze względów metodologicznych i teoretycznych”. Analizowanymi kryteriami zastosowanymi w obszarze robotyki społecznej były kreatywność i zdolność do komunikacji.
Słowa kluczowe: medialna kultura robotyczna, sztuczna inteligencja, kreatywność, zdolność komunikacyjna
Dostęp WWW: http://gilsonsociety.com/?14-2-(april%E2%80%93june-2025),242
DOI: DOI: 10.26385/SG.140212
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła and Łukasz Sarowski",
title = "Media Robotic Culture from the Perspective of the Categories of Culture (Being, Social, and Symbolic)",
journal = "Studia Gilsoniana",
year = "2025",
number = "2",
pages = "(April-June 2025): 335-373"
}
Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. and Łukasz Sarowski(2025). Media Robotic Culture from the Perspective of the Categories of Culture (Being, Social, and Symbolic). Studia Gilsoniana, 2, (April-June 2025): 335-373.