Mass Culture: An Aesthetic Experience or An Experience of Fear?

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Gilsoniana (ISSN: 2300-0066)
Rok wydania: 2022
Tom: 11
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 289-323
Streszczenie: Według Étienne Gilsona nieskończona reprodukcja technicznych aspektów dzieła sztuki modyfikuje nie tylko doświadczenie estetyczne, którego jest przedmiotem, ale także kulturę, w której się odbywa. Skoro industrializacja produktu kultury jakim jest internet jest środkiem do tworzenia kultury masowej, rodzą się pytania o jego przyczynowość/przyczyny, jak i jego skutki. W artykule przyjęto następujące założenia: 1) Internet, a dokładniej upowszechniane w nim treści i działania podejmowane przez internautów są przyczyną strachu przed doświadczeniem cyberprzestępczości; 2) Doświadczanie cyberprzestępczości jest skutkiem funkcjonowania internetu. 3). W kulturze masowej doświadczenie estetyczne zostało wyparte przez doświadczenie strachu. W celu rozwiązania tytułowego problemu przeprowadzono analizy porównawcze opinii obywateli UE na temat społecznego postrzegania strachu przed cyberprzestępczością traktowanego jako przyczynę doświadczenia strachu a poziomem osobistych doświadczeń, na podstawie badania Eurobarometru przeprowadzonego w krajach UE (2013-2020). Przeprowadzono wtórną analizę ilościową i jakościową zebranych danych oraz zastosowano metodę porównawczą.
Słowa kluczowe: doświadczenie estetyczne, doświadczenie strachu, Eurobarometer, kultura masowa, cyberprzestępczość technologiczna, cyberprzestępczość humanistyczna
Dostęp WWW: http://gilsonsociety.com/files/05_Gruchola_289-323.pdf
DOI: 10.26385/SG.110211



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Mass Culture: An Aesthetic Experience or An Experience of Fear?",
journal = "Studia Gilsoniana",
year = "2022",
number = "2",
pages = "289-323"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2022). Mass Culture: An Aesthetic Experience or An Experience of Fear?. Studia Gilsoniana, 2, 289-323.