Kompetencje medialne nauczycieli w dobie nowych technologii. Kilka refleksji socjologa i kulturoznawcy
[Media competencies of teachers in an age of new technologies. Some thoughts of a sociologist and culture expert]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY (ISSN: 0137-6136)
Rok wydania: 2019
Tom: 38
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 95-116
Streszczenie: Celem artykułu było uporządkowanie i określenie zakresu niezbędnych kompetencji medialnych nauczycieli (ich wiedzę, umiejętności oraz postawy) w zakresie cyfrowych zagrożeń, w ujęciu relacyjnym, na przykładzie warstw internetu, z uwzględnieniem zmian pokoleniowych. Zaproponowałam, aby terminem tym – nawiązując do nazw warstw globalnej sieci – objąć łącznie trzy obszary kompetencji medialnych (techniczny, społeczny i informacyjny), które są niezbędne we wszystkich ludzkich aktywnościach (edukacja, praca zawodowa, czas wolny) traktowanych łącznie. Przyjęłam hipotezę, że tradycyjne (katalogowe, normatywne, fragmentaryczne) ujęcie kompetencji medialnych przez nauczycieli często nie uwzględnia zmian społecznych (pokoleniowych), technologicznych oraz informacyjnych. Koncentrując się na technologicznych aspektach, często pomija pozostałe wymiary. Hipoteza została potwierdzona. Zaprezentowany katalog kompetencji medialnych nauczycieli w obszarze technicznym, społecznym i informacyjnym ma charakter otwarty, rozwojowy i niewyczerpujący problemu.
Słowa kluczowe: kompetencje medialne, nauczyciele, nowe technologie
Dostęp WWW: https://journals.umcs.pl/lrp/article/download/8231/7297
DOI: 10.17951/lrp.2019.38.3.95-116



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Kompetencje medialne nauczycieli w dobie nowych technologii. Kilka refleksji socjologa i kulturoznawcy",
journal = "LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY",
year = "2019",
number = "3",
pages = "95-116"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2019). Kompetencje medialne nauczycieli w dobie nowych technologii. Kilka refleksji socjologa i kulturoznawcy. LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY, 3, 95-116.