The French Poetic Cantata and Its Afterlife. Rousseau Set to Music by Wenceslas Severin Rzewuski (1803)

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: REVUE DE MUSICOLOGIE (ISSN: 0035-1601)
Rok wydania: 2025
Strony od-do: 190-143
Streszczenie: Niniejszy artykuł analizuje arcydzieło XVIII-wiecznej poezji francuskiej, a mianowicie kantatę Jeana-Baptiste’a Rousseau „Circé”, do której muzykę skomponował w 1803 roku Wacław Seweryn Rzewuski (1784–1831), utalentowany przedstawiciel jednej z najważniejszych polskich rodzin arystokratycznych. Utwór Rzewuskiego jest tu prezentowany z perspektywy interpretacji tekstu poetyckiego: pracy kompozytora nad tekstem, jego sposobu akcentowania wybranych znaczeń oraz technik muzycznych, których w tym celu użył. Aby nadać szerszy kontekst kantacie, omawiam recepcję poezji Rousseau w Polsce, muzyczne korzenie Rzewuskiego oraz jego twórczość kompozytorską. Porównuję rękopis kantaty „Circé”, przechowywany w Bibliotece Narodowej w Warszawie, z innym, przechowywanym w Bibliotece Kórnickiej PAN. Kompozycja Rzewuskiego jest jednym z najwybitniejszych przykładów recepcji poezji Jeana-Baptiste'a Rousseau wśród polskiej arystokracji na początku XIX wieku, a także jedynym muzycznym opracowaniem kantaty Rousseau z tego okresu. Jest to również pierwsze znane dzieło muzyczne Rzewuskiego.
Słowa kluczowe: Jean-Baptiste Rousseau, Wacław Seweryn Rzewuski, kantata poetycka, Kirke



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gamrat",
title = "The French Poetic Cantata and Its Afterlife. Rousseau Set to Music by Wenceslas Severin Rzewuski (1803)",
journal = "REVUE DE MUSICOLOGIE",
year = "2025",
pages = "190-143"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gamrat, M. (2025). The French Poetic Cantata and Its Afterlife. Rousseau Set to Music by Wenceslas Severin Rzewuski (1803). REVUE DE MUSICOLOGIE, 190-143.