Balzac’s Views on Meaning of Music and in Music
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2024
Tom: 72
Numer czasopisma: 12
Strony od-do: 189-199
Streszczenie: Celem artykułu jest pokazanie sposobu, w jaki muzyka i ukryte w niej znaczenia mogą być interpretowane w obrębie literatury. Za przykład służą dwa teksty Balzac, który odczytuje znaczenia zawarte w muzyce (możliwe do odkodowania przez wykształconego odbiorcę) oraz pokazuje mechanizm nadawania muzyce indywidualnego znaczenia. W powieści La Duchesse de Langeais (1834) pisarz precyzyjnie rekonstruuje sposób powstawania połączenia między muzyką, emocjami i wspomnieniami oraz to, jak utwór muzyczny staję się znakiem pamięciowym (signe mémoratif) dla jednostki (tu głównych bohaterów). Jest to najwyraźniejsze ukazanie tego mechanizmu w literaturze francuskiej I połowy XIX wieku. Z kolei w opowiadaniu „Massimilla Doni” (1837) Balzac analizuje partyturę Mosè in Egitto (1818) Rossiniego (symbolika instrumentów, tonacji, oddziaływanie muzyki na człowieka) w kontekście ówczesnej refleksji o sztuce. Oba te utwory ukazują również muzykę jako element komunikacji międzyludzkiej złożony ze znaków, symboli i kodów, które wspierają słowo lub działają poza granicami przekazu werbalnego.
Słowa kluczowe: Balzac, Rossini, Mosè in Egitto, “Massimilla Doni”, La Duchesse de Langeais, signification musical
DOI: https://doi.org/10.18290/rh247212sp.15
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gamrat",
title = "Balzac’s Views on Meaning of Music and in Music",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2024",
number = "12",
pages = "189-199"
}
Cytowanie w formacie APA:
Gamrat, M. (2024). Balzac’s Views on Meaning of Music and in Music. Roczniki Humanistyczne, 12, 189-199.