Mahomet jako centralna postać wyobrażonej opery w opowiadaniu „Gambara” Balzaca
[Muhammad as the Central Character of the Imagined Opera in Balzac’s Short Story Gambara]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka (ISSN: 1233-8680)
Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 42(62)
Strony od-do: 97-119
Streszczenie: Tekst dotyczy fragmentu opowiadania Balzaka zatytułowanego Gambara, w którym tytułowy bohater opowiada o swoim dziele operowym. W centrum niniejszego artykułu jest postać z opery napisanej przez Paolo Gambarę – Mahomet. Analizie poddane zostały elementy, z których skonstruowana jest postać (cechy charakteru, przemiany, biografia, relacje z otoczeniem, działania, emocje, itd.) w kontekście dobranych do ich przedstawienia środków muzycznych oraz całego opowiadania. Tło dla tej analizy stanowi krótki przegląd idei filozoficznych dotyczących muzyki i nauki, które głosi Gambara w celu lepszego naświetlenie źródeł jego idei oraz stosowanych przezeń rozwiązań muzycznych.
Słowa kluczowe: Balzak, Gambara, postać w operze, muzyka i literatura, filozofia muzyki
DOI: 10.14746/pspsl.2022.42.6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gamrat",
title = "Mahomet jako centralna postać wyobrażonej opery w opowiadaniu „Gambara” Balzaca",
journal = "Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka",
year = "2022",
number = "42(62)",
pages = "97-119"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gamrat, M. (2022). Mahomet jako centralna postać wyobrażonej opery w opowiadaniu „Gambara” Balzaca. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka, 42(62), 97-119.