Opus 14 Hektora Berlioza: sztuka, życie artysty i filozofia egzystencjalna Eero Tarastiego
[Hector Berlioz and his Opus 14: art of artist and existential philosophy of Eero Tarasti]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Kraków
Rok wydania: 2022
Tytuł publikacji: Filozofia muzyki: doświadczenie poznanie znaczenie
Redaktorzy: Małgorzata Gamrat Małgorzata A. Szyszkowska
Strony od-do: 91-119
Streszczenie: Tekst dotyczy dwóch utworów Hektora Berlioza składających się na opus 14: op. 14a – Symphonie fantastique. Épisode de la vie d’un artiste oraz op. 14b – monodram liryczny na głos recytujący, tenor, baryton, chór, fortepian i orkiestrę zatytułowany Lélio, ou le retour à la vie. Szczególny nacisk został położony na elementy dotyczące życia artysty i sztuki widoczne na poziomie literackiej treści i rozwiązań kompozytorskich. Aby dokładniej zrozumieć to złożone dzieło, do jego analizy włączono teorię semiotyki egzystencjalnej Eero Tarastiego, której wybrane aspekty zostały szerzej omówione i zastosowane w badaniu dzieła Berlioza (m.in. model zemiczny, relacje moi i soi, wybrane typy znaków: przed-, post-, endo-, egzo-znaki).
Słowa kluczowe: dzieło muzyczne, Berlioz, semiotyka egzystencjalna, Eero Tarasti
DOI: https://doi.org/10.21906/9788376432250



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gamrat",
title = "Opus 14 Hektora Berlioza: sztuka, życie artysty i filozofia egzystencjalna Eero Tarastiego",
journal = "",
year = "2022",
pages = "91-119"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gamrat, M. (2022). Opus 14 Hektora Berlioza: sztuka, życie artysty i filozofia egzystencjalna Eero Tarastiego. , 91-119.