Krzysztof Leśniewski

Ekskluzywizm soteriologiczny w Kościele prawosławnym?
[Is Soteriological Exclusivism Present in the Orthodox Church?]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Religioznawczy (ISSN: 1230-4379)
Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 4(278)
Strony od-do: 105-116
Streszczenie: Kościół prawosławny naucza, że jest jedynym prawdziwym Kościołem. Czy z tak sformułowanej tezy dogmatycznej wynika, że zbawienie jest dostępne jedynie w Kościele prawosławnym? Ekskluzywizm soteriologiczny to rzeczywistość trudna do jednoznacznej oceny. W zależności od swoich założeń wstępnych co do otwartości ekumenicznej, uznania eklezjalności innych Kościołów chrześcijańskich oraz uwzględnienia zbawczej woli Boga, teologowie prawosławni odrzucają lub też dopuszczają możliwość zbawienia ludzi poza widzialnymi granicami Kościoła prawosławnego. W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie postawione w tytule artykułu, została podjęta refleksja teologiczna nad trzema istotnymi zagadnieniami, a mianowicie: prawosławiem jako prawdziwym Kościołem Chrystusa i Ducha Świętego, radykalizmem soteriologicznym Kościoła prawosławnego a możliwością zbawienia w innych Kościołach i wspólnotach chrześcijańskich oraz otwartością na możliwość zbawienia chrześcijan poza Kościołem prawosławnym. Z przeprowadzonych analiz wynika, że poglądy soteriologiczne teologów prawosławnych są zasadniczo uwarunkowane ich fundamentalistycznymi lub ekumenicznymi przekonaniami.
Słowa kluczowe: Kościół prawosławny, ekskluzywizm soteriologiczny, zbawienie, eklezjalność, fundamentalizm, otwartość ekumeniczna
Dostęp WWW: https://journal.ptr.edu.pl/index.php/ptr/article/download/194/200
DOI: 10.34813/ptr4.2020.10



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krzysztof Leśniewski",
title = "Ekskluzywizm soteriologiczny w Kościele prawosławnym?",
journal = "Przegląd Religioznawczy",
year = "2020",
number = "4(278)",
pages = "105-116"
}

Cytowanie w formacie APA:
Leśniewski, K. (2020). Ekskluzywizm soteriologiczny w Kościele prawosławnym?. Przegląd Religioznawczy, 4(278), 105-116.