Głos dobiegający z ran. Wybrane powojenne dzieła Szymona Laksa jako droga kompozytora ku rezyliencji
[Voice from the Wound: Selected Post-War Works by Szymon Laks as a Composer’s Path to Resilience]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2024
Tom: LXXII
Numer czasopisma: 12
Strony od-do: 55-69
Streszczenie: Szymon Laks był polskim kompozytorem, który z powodu swojego żydowskiego pochodzenia stał się więźniem nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. W latach poprzedzających II wojnę światową Laks pisał głównie dzieła w stylu neoklasycystycznym, podczas gdy po roku 1945, w wyniku tragicznych wydarzeń, ukonstytuował się jego indywidualny idiom kompozytorski, wyraźnie obecny m.in. w III Kwartecie smyczkowym oraz Huit chants populaires juifs. Celem artykułu jest wykazanie, że w swoich powojennych dziełach Laks zakodował unikatowe przesłanie (message) – swoiste świadectwo traumy. Zgodnie z teorią traumy nie tylko umożliwiło ono kompozytorowi rozpoczęcie procesu wychodzenia z traumy, lecz także – po odkodowaniu – stało się wezwaniem do zachowania kultury żydowskiej i polskiej tradycji ludowej: dwóch obszarów, które znacznie ucierpiały w wyniku wojny. Co więcej, powojenny dorobek Laksa, m.in. Poème na skrzypce i orkiestrę oraz jego twórczość literacka, w świetle metateorii Glenna Richardsona może być interpretowany jako droga ku rezyliencji.
Słowa kluczowe: Szymon Laks; trauma; muzyka i trauma; muzyka i rezyliencja; Holokaust
Dostęp WWW: https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/1421/1391
DOI: https://doi.org/10.18290/rh247212.4



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kinga Krzymowska-Szacoń",
title = "Głos dobiegający z ran. Wybrane powojenne dzieła Szymona Laksa jako droga kompozytora ku rezyliencji",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2024",
number = "12",
pages = "55-69"
}

Cytowanie w formacie APA:
Krzymowska-Szacoń, K. (2024). Głos dobiegający z ran. Wybrane powojenne dzieła Szymona Laksa jako droga kompozytora ku rezyliencji. Roczniki Humanistyczne, 12, 55-69.