Żaby, żebracy i Bóg: pojęcie cudu w opowiadaniu Stanisława Szukalskiego "Niemy Śpiewak"
[Frogs, Beggars and God: The Concept of Miracle in Stanisław Szukalski's Short Story “The Mute Singer]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Archiwum Emigracji (ISSN: 2084-3550)
Rok wydania: 2012
Tom: 2011
Numer czasopisma: 1-2
Strony od-do: 336-341
Streszczenie: Esej przedstawia próbę analizy i interpretacji opowiadania „Niemy Śpiewak” autorstwa Stanisława Szukalskiego (1893-1987), polskiego rzeźbiarza, malarza i teoretyka sztuki. Opowiadanie jest jakoby fragmentem autobiograficznych wspomnień pisarza (narrator, mały chłopiec Staś, mógłby być alter ego autora), jednak zdarzenia, jakie przedstawia, są bez mała magiczne. Tytułowy Niemy Śpiewak daje dwa koncerty dla żab i dla żebraków, którzy na odpust przybyli do Gidel, po czym umiera, jak się wydaje, z wyczerpania. Oba koncerty ukazane są jako momenty mistycznej komunii i przeciwstawione ludowej pobożności. Esej koncentruje się na temacie cudu, który wydaje się być jednym z ważniejszych tematów opowiadania.
Słowa kluczowe: Stanisław Szukalski, Niemy Śpiewak, cud, Bóg
Dostęp WWW: http://www.bu.umk.pl/Archiwum_Emigracji/gazeta/ae_14.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Teske",
title = "Żaby, żebracy i Bóg: pojęcie cudu w opowiadaniu Stanisława Szukalskiego ''Niemy Śpiewak''",
journal = "Archiwum Emigracji",
year = "2012",
number = "1-2",
pages = "336-341"
}

Cytowanie w formacie APA:
Teske, J. (2012). Żaby, żebracy i Bóg: pojęcie cudu w opowiadaniu Stanisława Szukalskiego "Niemy Śpiewak". Archiwum Emigracji, 1-2, 336-341.